Uchwała nr XXXIV/484/21 w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie
Uchwała Nr XXXIV/484/21 z dnia 25 marca 2021 r.
Uchwała Nr XXXIV/484/21
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 marca 2021 r.
w sprawie w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie
Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala co następuje:
§ 1. W Uchwale nr XLV/585/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 r. w sprawie Statutu Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. Urz. Woj. Doln. Z 2018 r. poz. 4737) zmienionej Uchwałą nr II/2/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2018 r. poz. 6273), Uchwałą nr XIII/195/19 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 października 2019 r. w sprawie podziału sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce na sołectwo Wszemiłowice i sołectwo Jurczyce oraz uchylenia statutu sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce (Dz. U. Woj. Doln. z 2019 r. poz. 6081), Uchwałą nr XXVIII/435/20 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2020 r. poz. 7144) oraz Uchwałą nr XXXI/455/21 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie zmiany granic Sołectwa Sadków – Sadkówek i Sołectwa Sośnica – Różaniec poprzez odłączenie miejscowości Sadkówek od Sołectwa Sadków – Sadkówek i przyłączenie jej do Sołectwa Sośnica – Różaniec oraz zmiany statutów tych sołectw i zmiany Statutu Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2021 r. poz. 727) wprowadza się następujące zmiany:
1) zmienia się § 24 ust. 4 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem.”;
2) zmienia się § 38 ust. 3 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.”;
3) zmienia się § 39 w ten sposób, że otrzymuj on nowe brzmienie: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”;
4) zmienia się § 48 ust. 2 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.”;
5) zmienia się w § 57 ust. 1 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał oraz je przechowuje”
7) w § 35 w ust. 1 uchyla się pkt 1;
13) w § 118 w ust. 1 uchyla się pkt 1.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
|
uzasadnienie
Stosownie do regulacji ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) o ustroju Gminy stanowi jej statut, którego uchwalenie należy do wyłącznej właściwości rady gminy.
Statut określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy, a także zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych Gminy, zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich, zasady i tryb działania komisji rewizyjnej, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy, zasady działania klubów radnych, zasady udziału przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych w pracach rady gminy, uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
Z sesji Rady Miejskiej Statut przewiduje obowiązek sporządzania protokołu. Jednakże mając na uwadze art. 20 ust. 1b powyższej ustawy, który wskazuje, że obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, a następnie nagrania te są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty, zaistniała potrzeba rozważenia zasadności jednoczesnego sporządzania protokołu i rejestracji sesji. W konsekwencji powyższego zasadnym jest dokonanie takiej zmiany zapisów Statutu, która umożliwi niesporządzanie protokołu z sesji Rady Miejskiej.
Wobec powyższego w Uchwale nr XLV/585/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 r. w sprawie Statutu Gminy Kąty Wrocławskie zmienionej Uchwałą nr II/2/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie, Uchwałą nr XIII/195/19 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 października 2019 r. w sprawie podziału sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce na sołectwo Wszemiłowice i sołectwo Jurczyce oraz uchylenia statutu sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce, Uchwałą nr XXVIII/435/20 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie oraz Uchwałą nr XXXI/455/21 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie zmiany granic Sołectwa Sadków – Sadkówek i Sołectwa Sośnica – Różaniec poprzez odłączenie miejscowości Sadkówek od Sołectwa Sadków – Sadkówek i przyłączenie jej do Sołectwa Sośnica – Różaniec oraz zmiany statutów tych sołectw i zmiany Statutu Gminy Kąty Wrocławskie, dokonano następujących zmian mających na celu wyeliminowanie ze Statutu przepisów dotyczących protokołu sesji Rady Miejskiej:
- zmieniono § 24 ust. 4 nadając mu nowe brzmienie: „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem.”, w związku z wykreśleniem zdania „Fakt ten jest odnotowywany w protokole z obrad sesji.”. Poprzednie brzmienie tego ustępu było następujące: „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem. Fakt ten jest odnotowywany w protokole z obrad sesji.”;
- zmieniono § 38 ust. 3 nadając mu nowe brzmienie: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.”. Poprzednie brzmienie tego ustępu był następujące: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.”;
- zmieniono § 39 nadając mu nowe brzmienie: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”. Poprzednie brzmienie było następujące: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”;
- zmieniono § 48 ust. 2 nadając mu nowe brzmienie: nowe brzmienie: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.”. Poprzednie brzmienie tego ustępu było następujące: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji. Odpis protokołu sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi i Radnym w ciągu 10 dni od skończenia sesji”;
- zmieniono § 57 ust. 1 nadając mu nowe brzmienie: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał oraz je przechowuje”. Poprzednie brzmienie tego ustępu było następujące: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.”.
Ponadto, ze względu na uchylenie obowiązku protokołowania obrad:
- uchylono § 29 ust. 4, który brzmiał: „Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.”;
- uchylono § 35 ust. 1 pkt 1, który to punkt wskazywał, że porządek obrad obejmuje w szczególności: „1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji”;
- uchylono § 45 ust. 1, który brzmiał: „Pracownicy wymienieni w § 21 sporządzają z każdej sesji protokół.”;
- uchylono § 46, który brzmiał: „§ 46. 1. Protokół sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
8) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.”;
- uchylono § 47, który brzmiał: „W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania z przebiegu sesji.”;
- uchylono § 48 ust. 1, który to ustęp brzmiał: „Do protokołu dołącza się listę obecności radnych na początku oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.”;
- uchylono 61 ust. 5, który brzmiał: „Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.”;
- uchylono § 118 ust. 1 pkt 1, który brzmiał: „Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności: protokoły sesji,” (pkt 1).
Dzięki zaproponowanym zmianom nie będzie potrzeby sporządzania protokołu sesji Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich, a jej przebieg rejestrowany będzie tylko w materiale audiowizualnym, który w myśl przepisu art. 19 ustawy o dostępie do informacji publicznej będzie sporządzany i udostępniany zamiast protokołów sesji.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
wyniki glosowania 484 .pdf (PDF, 17.79Kb) | 2021-04-02 10:08:57 | 25 | |
XXXIV-484-21.pdf (PDF, 234.19Kb) | 2021-04-02 10:08:57 | 32 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Alicja Sawoniewicz Data wytworzenia:
02 kwi 2021
Osoba dodająca informacje
Alicja Sawoniewicz Data publikacji:
02 kwi 2021, godz. 10:08
Osoba aktualizująca informacje
Alicja Sawoniewicz Data aktualizacji:
02 kwi 2021, godz. 10:08