Uchwała nr LIX/771/22 w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego
Uchwała Nr LIX/771/22 z dnia 29 grudnia 2022 r.
Uchwała Nr LIX/771/22
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 29 grudnia 2022 r.
w sprawie wniesienia skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego
Na podstawie art. 98 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079 i 1561) oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655, 1457 i 1855) uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Miejska w Kątach Wrocławskich postanawia wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr NK-N.4131.49.18.2022.RB z dnia 31 października 2022 r. stwierdzające nieważność § 1 ust. 6 uchwały nr LVl/726/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 września 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie.
§ 2. Wykonanie uchwały, w szczególności sporządzenie i wniesienie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem Wojewody Dolnośląskiego nr NK-N.4131.49.18.2022.RB z dnia 31 października 2022 r. stwierdzono nieważność § 1 ust. 6 uchwały nr LVl/726/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 września 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kąty Wrocławskie.
Jako przyczynę stwierdzenia nieważności powołanego przepisu wskazano przekroczenie kompetencji ustawowej do uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oraz wprowadzenie w kwestionowanej regulacji przepisów zarówno wewnętrznie sprzecznych jak i prowadzących do niespójności obowiązującego w Gminie Kąty Wrocławskie systemu prawa regulującego gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda Dolnośląski nie odniósł się jednak do treści przepisu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która kształtuje upoważnienie do regulowania kwestii PSZOK w regulaminie (art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach). Tymczasem z upoważnienie tego gmina ma nie tylko prawo, ale również obowiązek, korzystać. Otóż zgodnie z powołanym przepisem regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań w zakresie: selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych wskazanych w tym przepisie. Rada Miejska w Kątach Wrocławskich miała obowiązek uregulować te sprawy i nie stanowiło to w żadnym przypadku przekroczenia delegacji ustawowej.
Wobec pominięcia w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego upoważnienia z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b powołanej ustawy podstawowy zarzut, tj. zarzut wykroczenia poza delegację, jawi się jako nieuzasadniony.
Nadto część argumentów uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego opartych jest na błędnym ustaleniu treści uchwały w sprawie usług świadczonych w zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wojewoda nie wziął bowiem pod uwagę obwieszczenia Wojewody Dolnośląskiego z dnia 3 grudnia 2020 r. o sprostowaniu błędu w uchwale Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich nr XXVI/384/20 z dnia 24 września 2020 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Doln. poz. 6640). Zestawienie uchwały objętej rozstrzygnięciem z uchwałą w sprawie usług świadczonych przez gminę opierało się więc w kluczowym aspekcie na błędnym przekonaniu co do treści tej drugiej uchwały, a to przekonaniu, że zakresem usług świadczonych przez PSZOK, objęte jest przyjmowanie obu frakcji bioodpadów, tj. tzw. zielonych i kuchennych, gdy tymczasem w rzeczywistości usługi te są ograniczone do części zielonej.
Natomiast argumenty dotyczące spójności aktów ustanowionych przez Radę Miejską Kątów Wrocławskich oparte są na niepoprawnej ich wykładni oraz wadliwym rozumieniu ich funkcji i ustawowych upoważnień do ich wydania. Rozstrzygnięcie nadzorcze opiera się bowiem na nieuzasadnionym przekonaniu, że zestawiane uchwały mają ten sam przedmiot regulacji, gdy tymczasem tak nie jest. Regulują one bowiem różne aspekty związane z gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi.
W związku z powyższym zasadne jest podjęcie uchwały w brzmieniu określonym niniejszym projektem.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
LIX-771-22 (PDF, 265.24Kb) | 2023-01-10 13:54:05 | 2 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Iwona Tatarek Data wytworzenia:
10 sty 2023
Osoba dodająca informacje
Iwona Tatarek Data publikacji:
10 sty 2023, godz. 13:54
Osoba aktualizująca informacje
Iwona Tatarek Data aktualizacji:
18 sty 2023, godz. 09:39