RAPORT Z PIERWSZEGO ETAPU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH w przedmiocie "Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021 - 2027"
RAPORT Z PIERWSZEGO ETAPU KONSULTACJI SPOŁECZNYCH w przedmiocie „Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021 – 2027”.
Konsultacje zostały przeprowadzone na podstawie przepisu art. 5. ust. 1, art. 35 ust. 1 oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm. ), § 3 ust. 1, § 4 ust. 1 pkt 1), 2) i 3) w wz. z § 4 ust. 2 uchwały nr IX/78/15 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. Urz. Woj. Doln. Rocznik 2016, poz. 4106) i Zarządzenia nr 569/2020 Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych w przedmiocie Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021 – 2027.
Celem przeprowadzenia pierwszego etapu konsultacji było zebranie opinii mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie na temat działań Gminy Kąty Wrocławskie, jakie powinny zostać zawarte w „Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021 – 2027”.
Zarządzenie Burmistrza wraz z Formularzem ankiety do wyrażenia opinii mieszkańców Gminy Kąty Wrocławskie na temat działań Gminy Kąty Wrocławskie, jakie powinny zostać zawarte w „Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021 – 2027” zostały podane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie, na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie oraz na stronie promocyjnej Gminy w serwisie facebook.
Dodatkowo plakaty informujące o prowadzonych konsultacjach zostały umieszczone na tablicach ogłoszeń na terenie całej gminy, słupach ogłoszeniowych w m. Kąty Wrocławskie, w autobusach Gminnej Komunikacji Autobusowej, gminnych placówkach oświatowych, jednostkach organizacyjnych Gminy. Informacja zamieszczona została w Expresie Wrocławskim. O prowadzonych konsultacjach informowało również Polskie Radio Wrocław.
Informacja o prowadzonych konsultacjach społecznych została przesłana e-mailem do sołtysów i przewodniczących rad osiedli.
Dodatkowo Formularz ankiety do wyrażenia opinii mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie był dostępny w Biurze Obsługi Klienta UMiG Kąty Wrocławskie.
Konsultacje społeczne rozpoczęły się w dniu 24 października 2020 r., tj. po upływie 7 dni od daty opublikowania ogłoszenia Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie o przeprowadzeniu konsultacji, a zakończyły się w dniu 23 listopada 2020 r.
Wypełnione Formularze ankiety do wyrażenia opinii mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie były przesyłane na adres mailowy Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie (sekretariat@katywroclawskie.pl; urzad@katywroclawskie.pl) oraz bezpośrednio przekazywane do Biura Obsługi Klienta.
W toku konsultacji wpłynęły 62 wypełnione formularze.
Zakresy merytoryczne działań gminy proponowanych do ujęcia w Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2021-2027 były następujące:
- Zwiększanie atrakcyjności inwestycyjnej gminy:
- wyznaczanie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego nowych terenów pod inwestycje gospodarcze,
- prawno-infrastrukturalne przygotowanie terenów pod inwestycje gospodarcze oraz budownictwo mieszkaniowe oraz ich sprzedaż, przy jednoczesnym dążeniu do podnoszenia przestrzennej koncentracji zabudowy/inwestycji,
- pozyskiwanie nieruchomości od podmiotów publicznych i innych w celu przygotowania ich i przeznaczenia pod inwestycje gospodarcze,
- zwiększanie wielofunkcyjnej integracji stref inwestycyjnych z Wrocławiem, w tym poprzez wyznaczanie na nich terenów pod obiekty logistyczne, biurowe i usługowe,
- przygotowanie profesjonalnej, długofalowej kilkuletniej kampanii promocyjno-reklamowej w celu pozyskania nowych podmiotów gospodarczych krajowych i zagranicznych,
- pozyskiwanie nowych inwestorów,
- lokalizacja na terenie gminy parku technologicznego, ośrodka badawczego i tym podobnych podmiotów o charakterze klastrowym,
- wykorzystanie możliwości usytuowania nowych terenów aktywności gospodarczej w sąsiedztwie planowanych w przyszłości inwestycji drogowych o zasięgu ponadgminnym –traktowanie obsługi inwestorów, w szczególności strategicznych oraz pożądanych dla rozwoju gminy jako jednego z najważniejszych celów funkcjonowania samorządu,
- rozwój współpracy z innymi podmiotami publicznymi w zakresie pozyskiwania inwestorów.
- Doskonalenie układów komunikacyjnych gminy:
- lobbing na rzecz wyłonienia najkorzystniejszego dla gminy wariantu przebiegu alternatywnego korytarza autostrady A4, szybkiego przystąpienia i terminowej realizacji tej inwestycji oraz obniżenia kategorii jezdni obecnego korytarza tej autostrady,
- pogłębienie integracji komunikacyjnej gminy z Wrocławiem, w tym przede wszystkim poprzez rozwój infrastruktury drogowej oraz okołodrogowej,
- budowa i rozbudowa dróg/ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, w tym w szczególności łączących gminę z Wrocławiem i innymi ościennymi gminami, a także największe miejscowości gminy,
- budowa, rozbudowa i naprawa dróg gminnych oraz ich infrastruktury okołodrogowej (oświetlenia, odwodnienia itp.), w szczególności usprawniająca komunikację ponadlokalną, redukująca natężenie korków, a także umożliwiająca dojazd do głównych szlaków komunikacyjnych użytkownikom nowo wybudowanych budynków mieszkalnych,
- rozbudowa miejsc parkingowych, w tym typu P&R,
- budowa chodników towarzyszących drogom gminnym i innym ciągom pieszym,
- rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury okołodrogowej,
- budowa obwodnic miejscowości gminy najbardziej obciążonych ruchem tranzytowym, a także lobbing na rzecz budowy nowych dróg odciążających i przejmujących tranzyt przebiegający przez gminę,
- reorganizacja ruchu kołowego dla poprawy jego drożności, w szczególności w miejscach zatorów komunikacyjnych,
- rozbudowa i modernizacja infrastruktury okołodrogowej bezpośrednio wpływającej na bezpieczeństwo ruchu pieszego (przejść dla pieszych, ich oświetlenia itp.),
- przebudowa wybranych dróg na terenie gminy poprzez dodanie do nich oddzielnych pasów ruchu do komunikacji zbiorowej,
- opracowanie i wdrożenie gminnego programu rozwoju infrastruktury drogowej,
- aktualizacje miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego o pożądane, docelowe przebiegi szlaków komunikacyjnych dla terenów inwestycyjnych i mieszkalnych,
- rozszerzanie zakresu techniczno-merytorycznego remontów dróg wszystkich kategorii o ich poszerzanie o ciąg pieszo-rowerowy i dobudowywanie miejsc parkingowych,
- zobligowanie inwestorów budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego do budowy wystarczającej liczby miejsc parkingowych,
- redukcja nielegalnego tranzytu przez teren gminy pojazdów transportu ciężkiego.
- Rozwój usług komunikacji publicznej:
- dalszy, wielowymiarowy rozwój komunikacji publicznej łączącej gminę z Wrocławiem, zarówno autobusowej, jak i kolejowej.
- Podnoszenie jakości, spójności i efektywności wykorzystania przestrzeni:
- redukcja i prewencja konfliktów przestrzennych, przede wszystkim poprzez sporządzanie nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz budowę urządzeń izolujących/separujących tereny negatywnego, wzajemnego oddziaływania – zwłaszcza negatywnego oddziaływania terenów wykorzystywanych w związku działalnością gospodarczą i transportem na tereny mieszkalne,
- zrównoważone zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego spełniające oczekiwania właścicieli nieruchomości gruntowych w zakresie takiej zmiany ich przeznaczenia, która umożliwia ich zainwestowanie mieszkalne lub gospodarcze lub rozszerza możliwości w tym zakresie,
- zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dostosowujące wzrost urbanistyczno-demograficzny miejscowości gminy do dostępności i wydajności infrastruktury technicznej i społecznej,
- zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wyłączające możliwość realizacji zabudowy bliźniaczej w jej nowym rozumieniu (interpretacji prawnej), która faktycznie jest szeregową zabudową czterordzinną-czterolokalową,
- zapewnienie spójności przestrzennej terenów zabudowy indywidualnej, jednorodzinnej oraz wielorodzinnego budownictwa deweloperskiego,
- obligowanie inwestorów budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego do zachowania większej powierzchni nieruchomości gruntowej jako biologicznie czynnej,
- uchwalenie uchwały krajobrazowej.
- Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego:
- rozwój systemów monitoringu wizyjnego,
- intensyfikacja kontroli prędkości na drogach,
- intensyfikacja patroli Policji oraz skrócenie czasu jej reakcji na wezwania,
- podejmowanie działań na rzecz wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń komunikacyjnych związanych z prowadzeniem na terenie gminy działalności wydobywczej.
- Adaptacja do zmian klimatu:
- rozwój obiektów małej retencji i mikroretencji,
- ograniczanie obszarów powierzchniowo utwardzonych, które nie absorbują wód opadowych, a jednocześnie odprowadzają ją do urządzeń melioracji szczegółowej i cieków wodnych,
- ochrona obszarów posiadających naturalne zdolności retencyjne (mokradeł, terenów podmokłych) przed poddaniem ich osuszeniu,
- rozbudowa infrastruktury kanalizacji deszczowej,
- wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii do zasilania gminnej infrastruktury technicznej i społecznej,
- wspieranie upowszechnienia wykorzystania przez mieszkańców odnawialnych źródeł energii, w tym stworzenie możliwości zakładania farm fotowoltaicznych.
- Wspieranie rozwoju rolnictwa:
- wspieranie rozwoju lokalnych produktów rolnych,
- ochrona gruntów rolnych przed degradacją i przed wyłączaniem z produkcji rolnej.
- Ochrona środowiska:
- prawnoprzestrzenna ochrona najcenniejszych obszarów i elementów lokalnego środowiska naturalnego jak: Park Krajobrazowy „Dolina Bystrzycy” (obejmujący ok 23% powierzchni gminy), Obszar Natura 2000 „Przeplatki nad Bystrzycą”, Obszar Natura 2000 „Łęgi nad Bystrzycą”,
- równoważenie ruchu turystyczno-rekreacyjnego, czyli takie „kanalizowanie” aglomeracyjnego i lokalnego ruchu rekreacyjno-turystycznego, dzięki któremu minimalizowany będzie jego negatywny wpływ na lokalne zasoby środowiska naturalnego, a jednocześnie zachowana zostanie możliwość rekreacyjno-turystycznego korzystania z tego środowiska,
- izolacja terenów mieszkalnych od hałasu, w szczególności komunikacyjnego, zwłaszcza na terenach ekspozycji na hałas z autostrady A4, a także z dróg krajowych łączących gminę z Wrocławiem i przejmujących tranzyt komunikacyjnych w okresach niedrożności autostrady A4,
- rozbudowa sieci kanalizacyjnej na tych zurbanizowanych terenach gminy, które są jej pozbawione,
- gazyfikacja gminy oraz promocja wykorzystywania gazu do ogrzewania obiektów mieszkalnych,
- udzielanie wsparcia na inwestycje obniżające niską emisję, zwłaszcza poprzez dofinansowania do wymiany pieców na charakteryzujące się mniejszą uciążliwością środowiskową,
- udzielanie wsparcia, zwłaszcza poprzez dofinansowania do instalacji paneli fotowoltaicznych,
- pozyskanie środków unijnych na dofinansowania do inwestycji realizowanych przez mieszkańców przyczyniających się do redukcji zanieczyszczenia środowiska naturalnego,
- opracowanie gminnego planu gospodarki bioodpadami i budowa gminnej instalacji biogazowej,
- opracowanie gminnego planu walki z gatunkami inwazyjnymi flory i fauny,
- kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska, w tym związanych z niską emisją i spalaniem odpadów w domowych paleniskach oraz nielegalnym pozbywaniem się odpadów (tzw. dzikie wysypiska),
- prowadzenie monitoringu stanu środowiska naturalnego oraz źródeł jego zanieczyszczeń i hałasu.
- Rozwój pozostałej (nie wskazanej w innych punktach) infrastruktury technicznej:
- rozbudowa szkieletowej infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu, w szczególności światłowodowej,
- rozwój sieci wodociągowej na terenach zurbanizowanych gminy, które są jej pozbawione, na odcinkach jej wysokiej dekapitalizacji, a także w miejscach gdzie jej wydajność nie jest wystarczająca,
- rozbudowa, naprawy i modernizacje urządzeń melioracji szczegółowej, szczególnie tych, które zabezpieczają obszary zurbanizowane przed podtopieniami.
- Rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej:
- budowa i rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury sportowej, w szczególności w miejscowościach, które są jej pozbawione oraz w miejscowościach największych, gdzie rozwój tej infrastruktury nie nadąża za wzrostem liczby mieszkańców (np. dwutorowych bieżni lekkoatletycznych, sal/hal sportowych, boisk do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, pumptrack, skatepark),
- rozbudowa infrastruktury sportowej gminnych placówek oświatowych,
- kontynuacja i rozwój gminnych programów sportowych,
- budowa i rozbudowa placów zabaw,
- opracowanie planu budowy, modernizacji i rozwoju bazy sportowej oraz kulturalnej.
- Rozwój infrastruktury społecznej:
- budowa i rozbudowa świetlic wiejskich,
- utworzenie nowych szkół gminnych,
- utworzenie nowych przedszkoli gminnych,
- utworzenie nowych żłobków gminnych,
- wspieranie funkcjonowania służby zdrowia, zarówno poprzez poprawę bazy jak i rozszerzanie zakresu usług medycznych,
- utworzenie w Kątach Wrocławskich szkoły średniej ogólnokształcącej,
- utworzenie w Kątach Wrocławskich szkoły średniej o profilu zawodowym.
- Rozwój aglomeracyjnych i regionalnych funkcji turystyczno-rekreacyjnych:
- stworzenie ekologicznych produktów turystyczno-rekreacyjnych gminy, które obok swych podstawowych funkcji posiadają również własności edukacyjno-integracyjne dla społeczności lokalnej,
- stworzenie oznakowanego systemu turystycznych tras rowerowych wraz z elementami niezbędnymi do jego promocji,
- tworzenie nowych szlaków turystycznych, w tym pod patronatem gminy,
- rozbudowa małej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej,
- realizacji działań promocyjnych, w tym w szczególności promocja turystyki rowerowej oraz ekoturystyki,
- organizacja imprez turystyczno-rekreacyjnych.
- Rozwój małej infrastruktury rekreacyjnej i założeń parkowych:
- rewitalizacja zdegradowanych założeń parkowych, w tym przydworskich i przypałacowych,
- budowa alejek, ławek, ich oświetlenia, itp.,
- budowa nowych założeń parkowych i rewitalizacja istniejących, a także utworzenie skwerów i innych obszarów zieleni urządzonej,
- priorytetyzacja budowy nowej zieleni urządzonej, w szczególności stanowiącej podstawę codziennego wypoczynku mieszkańców obszarów intensywnego rozwoju mieszkalnictwa (parków, skwerów itp.),
- tworzenie placów zabaw dla psów w miejscach koncentracji zabudowy mieszkalnej.
- Rozwiązywanie wielowymiarowych problemów społeczno-gospodarczych w miejscach ich koncentracji przestrzennej oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza miejsc o największym potencjale w tym zakresie:
- realizacja Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy,
- dalsza rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich, w tym pogłębianie aktywizacji handlowo-usługowo-gastronomicznej działalności gospodarczej prowadzonej na jego obszarze,
- opracowanie wieloletniego planu rewitalizacji miejscowości wiejskich gminy.
- Integracja i aktywizacja społeczna mieszkańców:
- wdrożenie programów integracji międzypokoleniowej mieszkańców,
- realizacja działań integrujących mieszkańców (wyjazdy studyjne, wycieczki, współpraca z gminami sąsiednimi itp.),
- pobudzanie aktywności kulturalnej mieszkańców poprzez organizowanie imprez,
- podejmowanie działań na rzecz tworzenia i wzmacniania poczucia i postaw patriotyzmu lokalnego,
- wprowadzenie budżetu obywatelskiego.
- Rozwój systemów mieszkalnictwa:
- stworzenie planu rozwoju mieszkaniowego gminy, porządkującego procesy budownictwa pełniącego funkcje mieszkalne,
- promocja osiedlania się nowych mieszkańców na terenie gminy,
- Rozwój systemów komunikacji społecznej łączącej mieszkańców i władze oraz administrację samorządową gminy:
- rozwój systemów komunikowania się gminy z mieszkańcami a także wspieranie komunikacji (społecznej) w obrębie poszczególnych miejscowości.
- Doskonalenie systemów zarządzania rozwojem gminy:
- rozwój lokalnego i ponadlokalnego public relations i publicity samorządu gminy,
- informatyzacja i cyfryzacja usług i procesów gminnych instytucji publicznych,
- wskazanie w strategii dominującego kierunku rozwoju gminy jako ościennej gminy Wrocławia,
- doskonalenie procesów zarządzania rozwojem gminy poprzez zwiększanie delegowania zadań i odpowiedzialności,
- doskonalenie zarządzania finansami gminy, w tym poprzez zapewnienie równowagi budżetowej oraz redukowanie kosztów jednostkowych usług publicznych,
- tworzenie i rozwijanie w miejscowości Smolec filii urzędów administracji publicznej,
- rozdzielenie Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich na dwie odrębne jednostki organizacyjne gminy zajmujące się odpowiednio kulturą i sztuką oraz sportem i rekreacją,
- utworzenie stanowiska lub komórki w Urzędzie Miasta i Gminy, albo pełnomocnika burmistrza ds. koordynacji, wspierania, promowania działań społecznych, wspierania inicjatyw lokalnych mieszkańców itp.
- Pozostałe oraz wielodziedzinowe:
- inwestycje w infrastrukturę techniczną i społeczną w miejscowościach, gdzie występuje ich niedobór w stosunku do liczby mieszkańców i tempa wzrostu demograficznego (np. Smolec) oraz stosunkowy niedorozwój w porównaniu do przeciętnego wyposażenia infrastrukturalnego innych miejscowości gminy (np. południowa część gminy),
- działania na rzecz meldowania się nowych mieszkańców na terenie gminy,
- redukcja zapachowej uciążliwości infrastruktury kanalizacyjnej.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH w przedmiocie Strategii Rozwoju Gminy Kąty Wr.pdf (PDF, 2.50Mb) | 2020-12-23 12:22:48 | 64 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie Data wytworzenia:
23 gru 2020
Osoba dodająca informacje
Piotr Krzuszcz Data publikacji:
23 gru 2020, godz. 12:19
Osoba aktualizująca informacje
Piotr Krzuszcz Data aktualizacji:
23 gru 2020, godz. 12:22