Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041

Uchwała Nr ...../...../23

Projekt

 

z dnia  18 stycznia 2023 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

 

Uchwała Nr ...../...../23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia .................... 2023 r.

w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej
Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40) oraz na podstawie art. 226, art.227, art. 228, art. 229 i art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634), Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala, co następuje:

§ 1. W uchwale Nr LIX/762/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 grudnia 2022 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041 wprowadza się następujące zmiany:

1) Załącznik nr 1 pod nazwą "Wieloletnia prognoza finansowa" otrzymuje brzmienie jak w Załączniku
nr 1 do niniejszej uchwały,

2) Załącznik nr 2 pod nazwą "Przedsięwzięcia WPF" otrzymuje brzmienie jak w Załączniku nr 2 do niniejszej uchwały,

3) Załącznik nr 3 pod nazwą "Objaśnienia przyjętych wartości do WPF na lata 2023-2041" otrzymuje brzmienie jak w Załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

  

 

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej


Anna Skórczak

 

Uzasadnienie

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041 wprowadza się następujące zmiany:

w Załączniku nr 1:

Zgodnie ze zmianami w budżecie w 2023 roku, dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041:

Kwota dochodów została zwiększona o 1 349 000,00 zł, z czego dochody bieżące wzrosły o 1 349 000,00 zł, a dochody majątkowe o 0,00 zł, co jest zgodne ze stanem budżetu Gminy Kąty Wrocławskie na dzień 26.01.2023 r.

Kwota wydatków została zwiększona o 1 469 640,00 zł, z czego wydatki bieżące wzrosły o 1 469 640,00 zł, a wydatki majątkowe o 0,00 zł, co jest zgodne ze stanem budżetu Gminy Kąty Wrocławskie na dzień 26.01.2023 r.

Po dokonaniu powyższych zmian wynik budżetu jest deficytowy i wg planu na dzień 26.01.2023 r. wynosi -62 705 942,79 zł.

w Załączniku nr 2: uaktualniono załącznik w zakresie limitów wydatków oraz wprowadzono nowe przedsięwzięcia:

1.3.1.15 - Przyłączenia obiektów gminnych do sieci elektroenergetycznej

Łączne nakłady wynoszą 6 000,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 1 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 5 000,00 zł.

W związku z planowaniem realizacji inwestycji gminnych, niezbędne staje się zawieranie umów o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej istniejących i projektowanych obiektów. W ramach zaplanowanych środków finansowych z wydatków bieżący, będą realizowane przyłączenia na potrzeby gminnych inwestycji z zakresu sportu i rekreacji, w tym na potrzeby budynku gospodarczego na nowobudowanym terenie rekreacyjnym w Rybnicy, dla którego termin wykonania przyłączenia został zaplanowany na październik 2023 r. (92601/4300).

W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie modernizacji budynków szkół w Zachowicach i Małkowicach do Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, niezbędne staje się wprowadzenie do WPF przedmiotowych zadań z zaplanowaniem środków finansowych na zabezpieczenie wkładu własnego wynikającego z warunków konkursu, tj. 2% szacowanej wartości robót budowlanych (80101/6050):

1.3.2.14 – Modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Małkowicach przy ul. Szkolnej 5

Łączne nakłady wynoszą 130 000,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 100 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 30 000,00 zł.

Modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Małkowicach przy ul. Szkolnej 5 - z zaplanowaniem środków finansowych w 2023 r. w kwocie 100 000,00 zł na opracowanie dokumentacji projektowej oraz w 2024 r. w kwocie 30 000,00 zł jako wkład własny na realizację zadania z udziałem dofinansowania (80101/6050).

1.3.2.15 - Modernizacja budynku Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Zachowicach

Łączne nakłady w latach 2022-2024 wynoszą 76 500,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 0,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 40 000,00 zł.

Modernizacja budynku Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Zachowicach – z zaplanowaniem środków finansowych w 2024 r. w kwocie 40 000,00 zł jako wkład własny na realizację zadania z udziałem dofinansowania (80101/6050).

W ramach modernizacji planuje się wykonanie rozbudowy wraz z kompleksową termomodernizacją obiektu (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja bądź wymiana źródła ciepła oraz układu grzewczego, wymiana oświetlenia wewnętrznego, montaż instalacji oraz odnawialnego źródła energii) oraz pracami remontowymi na obiekcie.

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr ...../...../23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia .................... 2023 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik1(1204).pdf

 

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr ...../...../23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia .................... 2023 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik2(309).pdf

 

 

Załącznik Nr 3 do uchwały Nr ...../...../23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia .................... 2023 r.

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej
Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041.

Wieloletnią prognozę sporządzono zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych art. 226 do art. 232. Równolegle do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej zarząd przedstawia projekt budżetu na kolejny rok. Zgodnie z treścią art. 229 uofp wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie jednostki samorządu terytorialnego powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie jest projekt uchwały budżetowej na 2023 rok, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Kąty Wrocławskie za lata 2020 i 2021, wartości planowane na koniec III kwartału 2022 roku oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, które zostały przedstawione w założeniach do budżetu  w czerwcu i zaktualizowane w październiku 2022 r.. W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2022 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Kąty Wrocławskie na dzień przygotowania projektu.

Art.227. ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2041. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Kąty Wrocławskie została przygotowana na lata 2023-2041.

Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. Nie planuje się także wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, które przekraczałyby okres prognozy kwoty długu.

Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2023-2041 Gminy Kąty Wrocławskie zakłada przede wszystkim kontynuację realizacji przedsięwzięć już rozpoczętych, zadań do których gmina uzyskała dofinansowanie lub złożone zostały wnioski o przyznanie środków zewnętrznych.

1. Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Kąty Wrocławskie wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – produkt krajowy brutto (PKB) oraz wskaźnik inflacji (CPI) oraz wskaźnik wynagrodzeń. Planowane wartości poddano także korektom merytorycznym, uwzględniając charakterystykę wpływów i wydatków oraz planowanych do realizacji strategicznych inwestycji tj. budowa nowej szkoły w Krzeptowie, Rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich oraz kontynuację zadań kanalizacyjnych.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 03 październik 2022 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy:

Rok

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

2024

3,10%

4,80%

3,30%

2025

3,10%

3,10%

3,70%

2026

2,90%

2,50%

3,50%

2027

2,90%

2,50%

3,00%

2028

2,90%

2,50%

2,90%

2029

2,80%

2,50%

2,90%

2030

2,70%

2,50%

2,90%

2031

2,70%

2,50%

2,90%

2032

2,60%

2,50%

2,90%

2033

2,60%

2,50%

2,80%

2034

2,50%

2,50%

2,80%

2035

2,40%

2,50%

2,80%

2036

2,30%

2,50%

2,80%

2037

2,20%

2,50%

2,80%

2038

2,10%

2,50%

2,80%

2039

2,00%

2,50%

2,70%

2040

2,00%

2,50%

2,70%

2041

1,80%

2,50%

2,70%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 3 października 2022 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2022.

Prognozę oparto o następujące założenia:

1)  dla roku 2023 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;

2)  dla lat 2024-2041 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki dynamiki inflacji, dynamiki PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych gminy.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2023 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2023 rok. Od 2024 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

gdzie:

– 

  wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

– 

  wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

– 

  waga wskaźnika PKB przemnożona przez wskaźnik PKB w danym roku;

– 

  waga wskaźnika inflacji przemnożona przez wskaźnik inflacji w danym roku;

– 

   waga wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń przemnożona przez wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń w danym roku;

– 

  współczynnik stałego wzrostu.

2. Dochody

Prognozy dochodów Gminy Kąty Wrocławskie dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

1.  dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;

2.  dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;

3.  subwencję ogólną;

4.  dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;

5.  pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

1.  dochody ze sprzedaży majątku;

2.  dotacje i środki przeznaczone na inwestycje;

2.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Kąty Wrocławskie oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

dochody z udziału w PIT

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

dochody z udziału w CIT

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

subwencja ogólna

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

dotacje bieżące

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

pozostałe, w tym:

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

z podatku od nieruchomości

2024

0,00%

100,00%

2025-2026

50,00%

50,00%

2027-2041

100,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Dochody szacowano zachowując zasadę ostrożności z uwagi na obecną sytuację makroekonomiczną i polityczną kraju. Wzrost dochodów z udziału PIT szacowano na podstawie danych statystycznych pokazujących znaczącą dynamikę wzrostu liczby mieszkańców Gminy Kąty Wrocławskie.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2023 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Kąty Wrocławskie, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2023 r. ustalono więc na poziomie 59 830 000,00 zł, co stanowi 134,21% dochodów z tego tytułu planowanych do uzyskania na koniec 2022 r.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

Dokonano analizy wpływów z tytułu tego podatku w latach 2017 – 2022. Dynamika wzrostu przedstawia się następująco:

2017 – 102 %

2018 – 111 %

2019 – 103 %

2020 – 131 %

2021 – 112 %

2022 III kw/2021 III kw – 109 %

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w latach 2023-2041 przyjęto wpływy w oparciu o dynamikę wzrostu wpływów z tych źródeł z ostatnich sześciu lat, biorąc pod uwagę znaczny wzrost liczby podatników na ternie gminy w ostatnich latach, jednocześnie uwzględniając bieżącą sytuację makroekonomiczną w kraju.

Tabela 3. Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych i dynamika wzrostu:

rok

Dochody wykonane

Dynamika wzrostu

2015

22 732 401,00

 

2016

25 950 994,00

114%

2017

28 926 781,00

111%

2018

34 297 029,00

119%

2019

38 252 638,00

112%

2020

43 135 871,00

113%

2021

46 691 667,00

108%

       Plan 2022

50 427 000,36

108%

Tabela 4. Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych i dynamika wzrostu: 

rok

Dochody wykonane

Dynamika wzrostu

2015

2 322 595,13

 

2016

3 240 061,63

140%

2017

4 422 807,64

137%

2018

4 325 831,11

98%

2019

5 743 786,92

133%

2020

5 150 063,14

90%

2021

6 498 621,73

126%

2022

7 212 931,00

111%

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2023 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli.

2.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości.

W 2023 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 500 000,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności.

Wartość zaplanowanych w 2023 roku dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższej tabeli.

W dochodach majątkowych zaplanowano również wpływy z Rządowego Funduszu Polski Ład na realizację inwestycji p.t. "Rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich polegająca na modernizacji infrastruktury drogowej - dofinansowanie w kwocie 12 350 000,00zł oraz na inwestycje związane z kanalizacją Gminy Kąty Wrocławskie.

Tabela 3. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2023 roku

Położenie nieruchomości

adres lokalu

Planowany dochód

Bogdaszowice

ul. Główna 27

120 000

Smolec

ul. Lipowa 6

150 000

Kąty Wrocławskie

ul. Barlickiego 15

80 000

Kąty Wrocławskie

ul. Zwycięstwa 25

80 000

Kąty Wrocławskie

ul. Norwida 1

70 000

Źródło: Opracowanie własne.

W dochodach majątkowych zaplanowano również wpływy z Rządowego Funduszu Polski Ład na realizację inwestycji p.t. "Rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich polegająca na modernizacji infrastruktury drogowej - dofinansowanie w kwocie 12 350 000,00 zł oraz na inwestycje związane z kanalizacją w Cesarzowicach w wysokości 4 987 500,00 zł.

Na budowę świetlicy wraz z kuźnią talentów w Sadkowie oraz na budowę obiektów małej architektury na terenie Szkoły Podstawowej w Małkowicach zaplanowano kwotę 353 000,00 zł.

Na realizację zadania Poprawa transportowej mobilności mieszkańców poprzez budowę sieci dróg rowerowych zaplanowano kwotę 2 012 309,21 zl. Na zadanie skomunikowanie A4 z S5 zaplanowano kwotę 220 000,00 zł na podstawie porozumienia z Gminą Miękinia, a na rozbudowę przedszkola w Zespole Szkolno – Przedszkolnym kwotę 2 415 752,50 zł z dofinansowania EFRR.

3. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Kąty Wrocławskie dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

3.1. Wydatki bieżące

Poziom prognozowanych wydatków bieżących zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

1)  wynagrodzenia i składki od nich naliczane;

2)  wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;

3)  pozostałe wydatki bieżące.

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się wydatków budżetu Gminy Kąty Wrocławskie oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach wydatków bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik makroekonomiczny. Szczegóły przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 4. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

wynagrodzenia i pochodne

2024-2041

25,00%

25,00%

50,00%

inne

2024-2041

0,00%

100,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Dodatkowo, w prognozie WPF uwzględniono również koszty obsługi zobowiązania planowanego do zaciągnięcia.

Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2023 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu. W 2023 r. w budżecie Gminy Kąty Wrocławskie wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 72 078 409,17 zł, co stanowi zmianę w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2022 r. o kwotę 7 220 735,17 zł. W latach 2024-2041 dokonano indeksacji wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oparciu o wagi wskaźników makroekonomicznych, zgodnie z wartościami przedstawionymi w tabeli powyżej.

3.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak, aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków. Oprócz przedsięwzięć przewidzianych w WPF zaplanowano niezbędne wydatki, takie jak: dotacje celowe dla JST wynikające z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, wydatki na pozyskanie gruntów pod inwestycje drogowe itp.

4.   Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. W całym prognozowanym okresie utrzymana została relacja z art. 242 (brak deficytu bieżącego). Ponadto wynik finansowy budżetu został sprowadzony do 0 w całym badanym okresie.

Tabela 5. Wynik budżetu Gminy Kąty Wrocławskie

Rok

Dochody [zł]

Wydatki [zł]

Wynik budżetu [zł]

2023

218 099 643,59

280 805 586,38

-62 705 942,79

2024

210 447 938,00

241 912 138,00

-31 464 200,00

2025

208 611 912,00

212 636 912,00

-4 025 000,00

2026

213 525 533,00

210 882 133,00

2 643 400,00

2027

219 717 773,00

213 542 773,00

6 175 000,00

2028

226 089 588,00

217 709 588,00

8 380 000,00

2029

232 420 097,00

224 540 097,00

7 880 000,00

2030

238 695 440,00

229 815 440,00

8 880 000,00

2031

245 140 218,00

235 260 218,00

9 880 000,00

2032

251 513 863,00

241 133 863,00

10 380 000,00

2033

258 053 224,00

247 053 224,00

11 000 000,00

2034

264 504 555,00

252 504 555,00

12 000 000,00

2035

270 852 664,00

258 852 664,00

12 000 000,00

2036

277 082 275,00

264 982 275,00

12 100 000,00

2037

283 178 085,00

271 678 085,00

11 500 000,00

2038

289 124 825,00

278 124 825,00

11 000 000,00

2039

294 907 322,00

284 907 322,00

10 000 000,00

2040

300 805 469,00

291 805 469,00

9 000 000,00

2041

306 219 968,00

298 919 968,00

7 300 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

5. Przychody

W okresie objętym prognozą zaplanowano przychody budżetowe.

W roku budżetowym przychody zaplanowano na poziomie 73 524 062,79 zł. Przychody Gminy Kąty Wrocławskie w 2023 r. obejmują:

1. kredyty, pożyczki lub emisję papierów wartościowych – 45 000 000,00 zł;

2. nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych – 506 850,00 zł;

3. wolne środki pozostające z rozliczenia budżetu na koniec 2021 r. i niezaangażowane w budżecie na 2022 r. – 28 017 212,79 zł;

6. Kwota długu i rozchody

W roku budżetowym oraz w okresie prognozy planuje się rozchody budżetowe. Rozchody Gminy Kąty Wrocławskie obejmują spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych.

W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Kąty Wrocławskie zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.

Spłatę zobowiązania planowanego do zaciągnięcia ujęto w latach 2024-2041. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie planowane”.

Tabela 6. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Kąty Wrocławskie

Rok

Zobowiązanie historyczne [zł]

Zobowiązanie planowane [zł]

Zobowiązania razem [zł]

2023

10 818 120,00

0,00

10 818 120,00

2024

11 584 800,00

900 000,00

12 484 800,00

2025

11 475 000,00

1 000 000,00

12 475 000,00

2026

9 143 400,00

1 000 000,00

10 143 400,00

2027

7 675 000,00

1 000 000,00

8 675 000,00

2028

6 380 000,00

2 000 000,00

8 380 000,00

2029

5 880 000,00

2 000 000,00

7 880 000,00

2030

2 880 000,00

6 000 000,00

8 880 000,00

2031

2 880 000,00

7 000 000,00

9 880 000,00

2032

2 880 000,00

7 500 000,00

10 380 000,00

2033

3 000 000,00

8 000 000,00

11 000 000,00

2034

3 000 000,00

9 000 000,00

12 000 000,00

2035

3 000 000,00

9 000 000,00

12 000 000,00

2036

0,00

12 100 000,00

12 100 000,00

2037

0,00

11 500 000,00

11 500 000,00

2038

0,00

11 000 000,00

11 000 000,00

2039

0,00

10 000 000,00

10 000 000,00

2040

0,00

9 000 000,00

9 000 000,00

2041

0,00

7 300 000,00

7 300 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

7. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Zgodnie art. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw, jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 grudnia 2021 r. mogły dokonać wyboru okresu 3-letniego bądź 7-letniego dla ustalania relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Gmina Kąty Wrocławskie dokonała wyboru okresu 7-letniego.

Informację na temat kształtowania się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych w okresie prognozy Gminy Kąty Wrocławskie przedstawiono w tabeli poniżej:

Tabela 7. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp

Rok

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po 3 kwartale)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

2023

10,09%

24,43%

TAK

25,20%

TAK

2024

10,83%

21,11%

TAK

21,87%

TAK

2025

9,80%

17,73%

TAK

18,50%

TAK

2026

7,52%

13,89%

TAK

14,66%

TAK

2027

5,77%

11,06%

TAK

11,83%

TAK

2028

4,73%

7,99%

TAK

8,75%

TAK

2029

4,24%

4,33%

TAK

5,09%

TAK

2030

4,54%

4,70%

TAK

4,70%

TAK

2031

4,82%

4,84%

TAK

4,84%

TAK

2032

4,87%

4,95%

TAK

4,95%

TAK

2033

4,96%

5,08%

TAK

5,08%

TAK

2034

5,20%

5,22%

TAK

5,22%

TAK

2035

5,03%

5,32%

TAK

5,32%

TAK

2036

4,90%

5,35%

TAK

5,35%

TAK

2037

4,53%

5,32%

TAK

5,32%

TAK

2038

4,21%

5,23%

TAK

5,23%

TAK

2039

3,72%

5,07%

TAK

5,07%

TAK

2040

3,26%

4,83%

TAK

4,83%

TAK

2041

2,57%

4,52%

TAK

4,52%

TAK

Źródło: Opracowanie własne.

Sytuacja Gminy Kąty Wrocławskie jest stabilna. Gmina terminowo reguluje swoje zobowiązania, a w całym okresie prognozy zachowana zostanie zarówno nadwyżka bieżąca (art. 242), jak i relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Pogorszenie się sytuacji w porównaniu do roku ubiegłego wynika głównie z bardzo dużego wzrostu stawki WIBOR, co skutkuje znacznym wzrostem wydatków na obsługę długu. Gmina realizuje tylko rozpoczęte inwestycje i nie planuje nowych do czasu stabilizacji rynku finansowego.

W załączniku nr 2 wykazano przedsięwzięcia do realizacji w latach 2023-2028

1.1 – wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych: Limit wydatków 0 zł.

1.2 – wydatki na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego: Limit wydatków 0 zł.

1.3 – wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2)

1.3.1 - wydatki bieżące

1.3.1.1 – Umowy na zmiany zagospodarowania przestrzennego gminy

Rozwój gospodarczy gminy - Plany miejscowe stanowią podstawę planowania przestrzennego    w gminie. Ustanawiają przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawę wydawania decyzji administracyjnych. W planach miejscowych dokonuje się również zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele  nierolnicze i nieleśne. Jednym z podstawowych dokumentów planistycznych jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten sporządza się dla całego obszaru gminy. Określa on w sposób ogólny politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania. Jest dokumentem kreującym politykę przestrzenną gminy.

Limit wydatków na 2023 r. wynosi  300 000,00 zł, limit na 2024 r. wynosi 175 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 475 000,00 zł.

1.3.1.2 – Zimowe utrzymanie dróg na terenie miasta i gminy Kąty Wrocławskie – Utrzymanie przejezdności bezpieczeństwa dróg

Zadaniem objęte zostaną drogi publiczne gminne na terenie wszystkich miejscowości i ulice w mieście Kąty Wrocławskie w latach 2023 - 2024. Zakres prac utrzymaniowych obejmuje odśnieżenie jezdni i uszorstnienie (posypanie)  nawierzchni jezdni mieszkanką piaskowo-solną (4%).

Łączne nakłady finansowe wynoszą 1 450 000,00 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 500 000,00 zł, limit na 2024 r. wynosi 550 000,00 zł,. Limit zobowiązań wynosi 1 050 000,00 zł.

1.3.1.3  Autobusowy publiczny transport zbiorowy

W związku z potrzebą zapewnienia przez Gminę transportu zbiorowego zorganizowano publiczny transport zbiorowy taborem autobusowym, na realizację którego zachodzi potrzeba zabezpieczenia kwot przedstawionych w zał. nr 1.

Zaplanowano i zabezpieczono środki finansowe na dotację celową na pomoc finansową udzieloną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących w zakresie kursowania linii strefowych 9xx organizowanych przez Gminę Wrocław w ramach wspólnej komunikacji zbiorowej na terenie Gminy Kąty Wrocławskie i miasta Wrocławia. Zadanie realizowane jest na podstawie Aneksu nr 7 do Porozumienia zawartego w dniu 7 grudnia 2009r. we Wrocławiu pomiędzy Gminą Wrocław a Gminą Kąty Wrocławskie. Przewoźnikiem są Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. LINIE STREFOWE/AGLOMERACYJNE (9xx, ) razem 3 600 000 zł (rok 2023).

Dodatkowo zaplanowano i zabezpieczono środki na organizację autobusowego publicznego transportu zbiorowego na terenie Gminy Kąty Wrocławskie tzw. linie szkolno-dowozowe w ramach umowy Gminy Kąty Wrocławskie (organizatora) z firmą Markpol (operatorem) na organizację Gminnej Komunikacji Autobusowej Kąty Wrocławskie. LINIE SZKOLNO-DOWOZOWE (8x) ( tj.80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 88, 89), razem 5 500 000 zł (rok 2023)

Kwotę ustalono na podstawie dotychczasowego poziomu finansowania zadania z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu kosztów wynikającego z możliwej zmiany charakterystyki transportowej z uwzględnieniem możliwość prawidłowej realizacji zadania (tj. usług publicznego transportu szkolnego) w zakresie opieki nad uczniami i konieczności realizacji obowiązku dowozowego na 2 zmianę nauki szkolnej. Przewidywany koszt w 2023 r. wyniesie 5 500 000 zł. Wzrost wydatków na lokalny transport zbiorowy podyktowany jest koniecznością rocznej waloryzacji stawek za wozokilometr.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 35 970 000, 00 zł. Limit wydatków w 2022r. - 6 600 000 zł, w  2023 r.- 9 570 000 zł, w 2024 r. – 6 600 000 zł, w 2025 r. – 6 600 000 zł, w 2026 r. – 6 600 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 35 970 000, 00zł.

1.3.1.4 "Umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie" . W ramach zadania "Umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie"  realizowana będzie usługa na odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy;

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wynosi 63 886 000,00 zł; Limit wydatków w 2023 r. – 16 310 800 zł, w 2024 r - 16 000 000 zł, w 2025 r - 16 000 000 zł, w 2026 r - 16 000 000 zł.

1.3.1.5  "Utrzymanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie - Utrzymanie kompleksowego systemu gospodarowania w sposób ekologiczny odpadami komunalnymi poprzez ich m.in. segregację, odbiór, utylizację"

"Utrzymanie systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie - Utrzymanie kompleksowego systemu gospodarowania w sposób ekologiczny odpadami komunalnymi poprzez ich m.in. segregację, odbiór, utylizację" - w ramach zadania ujęte będą umowy dzierżawy terenów pod Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie Gminy oraz dostawa pojemników na odpady;

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 1 023 600 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 218 000 zł. w roku 2024 - 290 000 zł, w roku 2025 - 220 000 zł, w roku 2026 - 220 000 zł.

1.3.1.6  "Remonty cząstkowe masą bitumiczną dróg gminnych asfaltowych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 530 000 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 180 000 zł. w roku 2024 - 200 000 zł. ;

1.3.1.7  "Remonty dróg gminnych asfaltowych na terenie gminy Kąty Wrocławskie w technologii PATCHER"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 245 000 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 110 000 zł. w roku 2024 - 135 000 zł. ;

1.3.1.8  "Prace samojezdną ładowarką o pojemności łyżki  1,2 - 1,5  m3, na zlecenie Gminy Kąty Wrocławskie w roku"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 160 000 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 55 000 zł. w roku 2024 - 60 000 zł.;

1.3.1.9  "Prace równiarką drogową na zlecenie Gminy Kąty Wrocławskie w roku 2023"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 265 000 zł; Limit wydatków 190 000,00 zł, ; Limit wydatków w roku 2023 - 90 000 zł. w roku 2024 - 100 000 zł. ;

1.3.1.10  "Zakup kruszyw drogowych wraz z ich transportem, na teren dróg gminnych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 500 000 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 170 000 zł. w roku 2024 - 190 000 zł.

1.3.1.11  "Utrzymanie abonamentu telefonicznego telefonii internetowej VOP w UMiG Kąty Wrocławskie"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 31 119 zł; Limit wydatków w roku 2023 - 10 332 zł. w roku 2024 - 10 332 zł, w roku 2025 - 6888 zł.

1.3.1.12  "Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego – Poprawa zintegrowanych inwestycji"

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 163 997,42 zł; Limit wydatków w 2023 r. – 31 200 zł; w roku 2024 – 31 980,00 zł, w roku 2025 – 31 980,00 zł, w roku 2026 – 32 779,50, w roku 33 598,97 zł, w roku 2028 – 34 438,95 zł.

1.3.1.13  "Utrzymanie abonamentu  zapasowego łącza internetowego dla VOiP w UMiG w Kątach Wrocławskich"

Limit zobowiązań wynosi 4 480,08 zł; Limit wydatków w 2023 r. - 2 240,04 zł, w 2024 r. - 1 866,70 zł.

1.3.1.14 - Współpraca przy realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia.

Łączne nakłady wynoszą 28 000,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 8 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 28 000,00 zł.

1.3.1.15 - Przyłączenia obiektów gminnych do sieci elektroenergetycznej

Łączne nakłady wynoszą 6 000,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 1 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 5 000,00 zł.

W związku z planowaniem realizacji inwestycji gminnych, niezbędne staje się zawieranie umów o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej istniejących i projektowanych obiektów. W ramach zaplanowanych środków finansowych z wydatków bieżący, będą realizowane przyłączenia na potrzeby gminnych inwestycji z zakresu sportu i rekreacji, w tym na potrzeby budynku gospodarczego na nowobudowanym terenie rekreacyjnym w Rybnicy, dla którego termin wykonania przyłączenia został zaplanowany na październik 2023 r. (92601/4300).

1.3.2 wydatki majątkowe

1.3.2.1 - Projekty

Utworzenie zbioru zadań inwestycyjnych, ustalenie wysokości nakładów do ich realizacji oraz źródeł finansowania. Planowane jest przygotowywanie projektów dla zadań inwestycyjnych przewidywanych do realizacji w kolejnych latach. Łączne nakłady finansowe wynoszą 1 050 000,00 zł;

Limit wydatków na 2023 r. wynosi 350 000 zł, limit na 2024 r. wynosi 300 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 300 000 zł Limit zobowiązań – 950 000 zł.

1.3.2.2   Projekt i budowa zespołu szkolno- przedszkolnego w Krzeptowie

Zadanie jest kontynuacją zadania inwestycyjnego z poprzednich lat. W 2022 r. została rozpoczęta budowa budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wraz z urządzeniami budowlanymi tj. ciągami pieszymi, jezdnymi i parkingami, stojakami na rowery, placami zabaw, utwardzonym placem na śmietnik, boiskiem wielofunkcyjnym z trybuną, boiskiem do koszykówki, bieżnią długości 100 m, bieżnią do skoku w dal z zeskokiem, ogrodzeniem, elementami małej architektury, zielenią, przyłączem wodociągowym wraz z instalacją wodociągową, przyłączem kanalizacji sanitarnej, instalacją kanalizacji sanitarnej, tłuszczów i deszczową wraz ze zbiornikiem, instalacją gazową, przyłączem energetycznym, przyłączem teletechnicznym, zewnętrzną instalacją elektryczną i oświetleniem terenu, kanalizacją kablową i stacją elektroenergetyczną.

Łączne nakłady finansowe wynoszą  64 338 006,49 zł; Limit wydatków limit na 2023 r. wynosi 25 000 000 zł, a limit wydatków na 2024 r. wynosi 18 700 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 43 700 000 zł.

1.3.2.3 Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: Cesarzowice, Gądów, Nowa Wieś Wrocławska.

Przedmiotem zadania jest wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej w układzie grawitacyjno – ciśnieniowym wraz z przepompowniami i niezbędną armaturą w miejscowości Cesarzowice. W ramach realizacji inwestycji zaplanowano budowę ok. 2,0 km kanalizacji grawitacyjnej, ok 1,4 km kanalizacji tłocznej oraz 1 przepompownię ścieków sanitarnych wraz z niezbędną armaturą oraz drogą dojazdową. Wybudowane zostaną przyłącza kanalizacyjne do posesji na terenie miejscowości. Odtworzone zostaną nawierzchnie dróg stosownie do potrzeb. Ścieki będą przepompowywane do istniejącej kanalizacji sanitarnej w Zabrodziu.

W ramach inwestycji pełniony będzie nadzór inwestorski, nadzór archeologiczny oraz autorski. Planuje się zlecenie wykonania projektu dodatkowych przyłączy kanalizacyjnych nie ujętych w projekcie podstawowym.

 Łączne nakłady finansowe wynoszą 28 499 819,41 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 5 987 500 zł, limit wydatków na 2024 r. wynosi 5 987 500 zł, na 2025 i 2026 r. po 500 000 zł, Limit zobowiązań wynosi 12 975 000,00 zł.

1.3.2.4    Budowa oświetlenia i wykonanie projektów

W celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz poprawy warunków użytkowania dróg publicznych planuje się rozbudowę oświetlenia drogowego na terenie miasta i gminy. Planuje się również wymianę i uzupełnienie oświetlenia w miejscach, gdzie wymagają tego warunki lokalne. Oświetlenie realizowane będzie głównie poprzez budowę nowego energooszczędnego oświetlenia LED. W pierwszej kolejności realizowane będą zadania na które Gmina posiada opracowaną dokumentację projektową.

Limit zobowiązań wynosi 600 000,00 zł; Limit wydatków w 2023 r. – 500 000,00 zł , w 2024 r. - 100 000 zł.

1.3.2.5   Budowa świetlicy wiejskiej wraz z kuźnią talentów w Sadkowie.

W ramach środków finansowych planuje się rozpoczęcie wykonywania robót budowlanych polegających na budowie świetlicy wiejskiej wraz z kuźnią talentów, przy ul. Szkolnej w Sadkowie. Planowany budynek będzie miał niemal 250 m2 powierzchni użytkowej. W budynku znajdzie się: sala świetlicy, sala zajęć, podgrzewalnia posiłków, magazyn, sanitariaty damskie, męskie i dla osób niepełnosprawnych, dwa pomieszczenia gospodarcze (jedno pełniące funkcję kotłowni, drugie jako przestrzeń do garażowania kosiarki i innych sprzętów). Wraz z obiektem zostanie wykonane przyłącze wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, zewnętrzna instalacja elektroenergetyczna, miejsca parkingowe, zjazd z drogi i częściowe ogrodzenie terenu nieruchomości. Planowane jest złożenie wniosku o przyznanie pomocy na realizację inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 4 087 280,23 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 250 000 zł, limit wydatków na 2024 r. wynosi 3 750 000 zł, Limit zobowiązań - 270 000 zł.

1.3.2.6   Budowa obwodnicy miasta Kątów Wrocławskich

Planuje się zaprojektowanie i wybudowanie odcinka obwodnicy Kątów Wrocławskich. W ramach tego zadania przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowej. Droga zostanie zaprojektowana i wybudowana w klasie G, na odcinku od ulicy Handlowej (w okolicy skrzyżowania z ul. Ks. Popiełuszki) do projektowanego  ronda (wg. zatwierdzonego wariantu projektu w decyzji środowiskowej nr 04/2016). Na wykonanie powyższy cel w budżecie na 2023 r. zaplanowano kwotę: 140.000,00 zł, w 2024 – 1 000 000,00 zł i w 2025 – 1 000 000,00 zł. Łączne nakłady finansowe wynoszą 2 140 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 2 140 000 zł.

1.3.2.7   Budowa remizy OSP w Gniechowicach

W ramach zadania inwestycyjnego w 2023 r. planuje się opracowanie dokumentacji projektowej na budowę remizy. Na powyższy cel zaplanowano w budżecie na 2023 r. kwotę: 100.000,00 zł. Łączne nakłady finansowe wynoszą 2 200 000 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 100 000 zł, limit na 2024 r. wynosi 1 100 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 1 000 000 zł.  Limit zobowiązań - 2 200 000 zł.

1.3.2.8   Program rozwoju mieszkalnictwa - Budowa budynku komunalnego w Kątach Wrocławskich

W ramach zadania inwestycyjnego planuje się w 2023 r. opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej na budowę budynku komunalnego w Kątach Wrocławskich, do którego docelowo zostaną przekwaterowani mieszkańcy z mieszkań komunalnych zlokalizowanych w Smolcu, które są w bardzo złym stanie technicznym. Łączne nakłady finansowe wynoszą 9 100 000 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 200 000 zł, limit wydatków na 2024 r. wynosi 5 400 000 zł, limit wydatków na 2025 r. wynosi 3 500 000 zł. Limit zobowiązań - 9 100 000 zł.

1.3.2.9 Budowa drogi gminnej wokół Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Krzeptowie

W związku z trwającą budową zespołu szkolno – przedszkolnego w Krzeptowie, została zaprojektowana droga wokół obiektu, której realizacji jest niezbędna do obsługi placówki. W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się: budowę drogi o nawierzchni asfaltowej o długości 550 m i szerokości 4,5 – 5,5m, parkingów, zatok postojowych i chodników z kostki betonowej, asfaltowej ścieżki rowerowej, dwóch skrzyżowań z ul. Wiśniową, zjazdów na teren szkolny, kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogi, kanalizacji kablowej oraz oznakowania pionowego i poziomego. Inwestycję zaplanowano do realizacji na lata 2023 – 2024, z zarezerwowaniem na ten cel w budżecie na 2023 środków finansowych w kwocie: 3 000 000 zł. Łączne nakłady wynoszą 5 500 000,00 zł, limit zobowiązań wynosi 5 500 000,00 zł.

1.3.2.10 Budowa świetlicy wiejskiej w Zybiszowie

W ramach zadania planuje się budowę budynku świetlicowego dla mieszkańców Zybiszowa w oparciu o projekt adaptacji świetlic w Kębłowicach i Kilianowie. Na opracowanie dokumentacji projektowej na potrzeby zadania została zawarta umowa w czerwcu 2022 r. z umownym terminem realizacji prac projektowych do lutego 2023 r.

Realizację zadania inwestycyjnego planuje się na lata 2023 – 2024.  Łączne nakłady finansowe wynoszą 800 000 zł. Limit wydatków na 2023 r. wynosi 300 000 zł, limit wydatków na 2024 r. wynosi 500 000 zł.  Limit zobowiązań -  800 000 zł.

1.3.2.11 Rozbudowa świetlicy w Sokolnikach

W ramach zadania planuje się rozbudowę istniejącego budynku 3-kontenerowego o dwa kontenery. Roboty budowlane na potrzeby realizacji zadania zaplanowano na lata 2023 – 2024. Na realizację zadania inwestycyjnego planuje się w budżecie na 2023 r. kwotę: 100 000,00 zł, limit wydatków na 2024 r.  wynosi 160 000,00 zł. Łączne nakłady finansowe wynoszą 260 000 zł.  Limit zobowiązań -  260 000 zł.

1.3.2.12 Budowa klimatyzacji w budynku Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Zadanie usunięto autopoprawką burmistrza.

1.3.2.13 Opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla zadania "Budowa ścieżki PR przy ul. Mireckiego w Kątach Wr. W 2023 r."

Zmniejsza się  plan na zadanie Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa ścieżki PR przy ul. Mireckiego w Kątach Wr.” o kwotę 120.000,00 zł i wprowadza się ją do WPF w roku 2024 r. W związku z ponownym ogłoszeniem postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy opracowania dokumentacji, realny okres zakończenia przypada na 2024 r. Łączne nakłady wynoszą 153 750,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 33 750,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 120 000,00 zł.

1.3.2.14 – Modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Małkowicach przy ul. Szkolnej 5

Łączne nakłady wynoszą 130 000,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 100 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 30 000,00 zł.

Modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Małkowicach przy ul. Szkolnej 5 - z zaplanowaniem środków finansowych w 2023 r. w kwocie 100 000,00 zł na opracowanie dokumentacji projektowej oraz w 2024 r. w kwocie 30 000,00 zł jako wkład własny na realizację zadania z udziałem dofinansowania (80101/6050).

1.3.2.15 - Modernizacja budynku Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Zachowicach

Łączne nakłady w latach 2022-2024 wynoszą 76 500,00 zł, limit wydatków w 2023 r. – 0,00 zł, limit wydatków w 2024 r. wynosi 40 000,00 zł.

Modernizacja budynku Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Zachowicach – z zaplanowaniem środków finansowych w 2024 r. w kwocie 40 000,00 zł jako wkład własny na realizację zadania z udziałem dofinansowania (80101/6050).

W ramach modernizacji planuje się wykonanie rozbudowy wraz z kompleksową termomodernizacją obiektu (wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, ocieplenie ścian i stropów, modernizacja bądź wymiana źródła ciepła oraz układu grzewczego, wymiana oświetlenia wewnętrznego, montaż instalacji oraz odnawialnego źródła energii) oraz pracami remontowymi na obiekcie.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
zmiana WPF 26-01-23 W1 (PDF, 4.23Mb) 2023-01-18 15:42:17 1
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Data wytworzenia:
18 sty 2023

Osoba dodająca informacje

Magdalena Olszewska-Pawlik

Data publikacji:
18 sty 2023, godz. 15:42

Osoba aktualizująca informacje

Magdalena Olszewska-Pawlik

Data aktualizacji:
18 sty 2023, godz. 15:42