Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

w sprawie pozostawienia petycji wniesionej w dniu 23 marca 2020 r. przez grupę podmiotów - członków Koalicji Polska Wolna od 5G - bez rozpatrzenia

Uchwała z dnia 28 maja 2020 r.

Projekt

 

z dnia 21 maja 2020 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

 

Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 28 maja 2020 r.

w sprawie pozostawienia petycji wniesionej w dniu 23 marca 2020 r. przez grupę podmiotów – członków Koalicji Polska Wolna od 5G - bez rozpatrzenia

Na podstawie art.18b ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), art. 7 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 2 pkt 2) i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U z 2018 r. poz. 870 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1.  Petycję w przedmiocie przyjęcia uchwały w sprawie ochrony zdrowia mieszkańców gminy przed coraz większą ekspozycją na sztuczne pola elektromagnetyczne, wniesioną do Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich w dniu 23 marca 2020 r., przez członków Koalicji Polska Wolna od 5G, pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 2.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej


Grzegorz Pacyna

 

 

uzasadnienie

W dniu 23 marca 2020 r. do Biura Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich wpłynęła petycja członków Koalicji Polska Wolna od 5G. Oznaczeniem podmiotu wnoszącego petycję jest adnotacja pod jej treścią: „Z poważaniem w imieniu członków (około 200 podmiotów) Koalicji Polska Wolna od 5G Komisja Sterująca i jej doradcy w składzie: (…).”

Podstawę prawną niniejszej uchwały stanowi ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach. Analizując ustawę o petycjach wskazać należy, że w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wniesione pismo jest petycją i czy organ, do którego ją wniesiono jest właściwy do załatwienia sprawy (art. 2 ust. 3 w związku art. 3 i art. 6 ustawy o petycjach). Zgodnie z art. 3 ustawy o petycjach o tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. W tym wypadku podstawą winien być art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach, a więc przepis, który wprawdzie przykładowo, ale reguluje przedmiot żądania petycji. Z powołanej normy wynika, że przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Analizując treść wniesionego pisma należy stwierdzić, że zawiera ono żądanie, które może być przedmiotem petycji. 

Następną czynnością jakiej należało dokonać w przedmiotowej sprawie to formalne badanie złożonej petycji. W tym wypadku uczyniono to w zgodzie z art. 4 ustawy o petycjach. W świetle art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach petycja powinna zawierać: 1) oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję, 2) wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów, 3) oznaczenie adresata petycji, 4) wskazanie przedmiotu petycji.

 

 

Przechodząc do oceny spełnienia warunków formalnych złożonej w sprawie pisemnej petycji należy stwierdzić, że została ona wniesiona przez grupę podmiotów – osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy o petycjach - petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.

Mając na uwadze powyższe regulacje stwierdza się, że wniesiona petycja nie zawiera oznaczenia wszystkich podmiotów wnoszących petycję, a nadto miejsca zamieszkania podmiotów wnoszących petycję oraz adresu do korespondencji, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o petycjach.

W związku z tym, w sprawie zastosowanie znajduje przepis art. 7 ustawy o petycjach regulujący skutki stwierdzenia braków formalnych petycji. Jeżeli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy o petycjach pozostawia się ją bez rozpatrzenia. Konkludując, złożona petycja ma braki nieusuwalne (w razie ich stwierdzenia nie ma zastosowania procedura wezwania do uzupełnienia braków). Oznacza to, że nie spełnia wymogów określonych w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o petycjach i dlatego na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o petycjach należy pozostawić ją bez rozpatrzenia.

Jako że w myśl przepisu art. 18b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji, a nadto w myśl przepisu art. 9 ust. 2 ustawy o petycjach petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ, Rada Miejska w Kątach Wrocławskich podjęła niniejszą uchwałę.

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
petycja bez rozpatrzenia.pdf (PDF, 210.34Kb) 2020-05-21 14:53:08 53
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Alicja Sawoniewicz

Data wytworzenia:
21 maj 2020

Osoba dodająca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data publikacji:
21 maj 2020, godz. 14:53

Osoba aktualizująca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data aktualizacji:
21 maj 2020, godz. 14:54