Uchwała nr XLVIII/634/22 w sprawie rozpatrzenia petycji
Uchwała Nr XLVIII/634/22 z dnia 27 stycznia 2022 r.
Uchwała Nr XLVIII/634/22
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 27 stycznia 2022 r.
w sprawie rozpatrzenia petycji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 z późn. zm.), art. 2 ust. 3, art. 9 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 870) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala, co następuje:
§ 1. Postanawia się nie uwzględnić petycji wniesionej w dniu 24.11.2021 r. wzywającej do podjęcia przez Radę Miejską w Kątach Wrocławskich uchwały o treści wskazanej w petycji.
§ 2. Zawiadomienie o sposobie rozpatrzenia petycji stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Celem wykonania niniejszej uchwały upoważnia się Przewodniczącą Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich do zawiadomienia podmiotu wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik do uchwały Nr XLVIII/634/22
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 27 stycznia 2022 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik1(1066).pdf
uzasadnienie
Dnia 24 listopada 2021 r. wpłynęło do Urzędu Miasta i Gminy w Kątach Wrocławskich pismo adresowane do Rady Miejskiej zatytułowane jako ,,petycja’’. Wnoszący petycję wystąpił o podjęcie uchwały dotyczącej:
-zobowiązania się Rady Miejskiej do stania na straży prawa i dochowania starań, by mieszkańcy nie byli poddani dyskryminacji ze względu na szczepienia;
-przeciwstawiania się Rady Miejskiej próbom podziału mieszkańców na kategorię lepszą (zaszczepioną) i gorszą (niezaszczepioną);
-zabronienie jednostkom podległym Gminy, jako pracodawcom, ograniczania praw pracowniczych w kontekście braku zaszczepienia się tych osób;
-zobowiązania, że Gmina i jej jednostki organizacyjne nie będą wprowadzać żadnych zasad korzystania przez mieszkańców z obiektów użyteczności publicznej z rozróżnieniem, czy mieszkaniec jest, czy nie jest szczepiony.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018, poz.870), przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
Zgłoszone w petycji z dnia 12 listopada 2021 r. żądanie dotyczy podjęcia przez Radę Miejską uchwały wyrażającej zobowiązanie do dokonania/niedokonania wskazanych czynności, w tym do nałożenia na Gminę, Urząd (jako pracodawcę) i jednostki organizacyjne gminy pewnych zobowiązań odnośnie zachowania w stosunku do osób szczepionych i nieszczepionych.
Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym rada gminy rozpatruje między innymi wnioski oraz petycje składane przez obywateli i w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach organem właściwym do rozpatrzenia petycji jest organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, do którego petycja została złożona.
Przewodnicząca Rady Miejskiej skierowała przedmiotową petycję do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu jej rozpoznania i przygotowania stanowiska w sprawie.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich na posiedzeniu w dniu 11 stycznia 2022 r. oraz w dniu 17 stycznia 2022 r. dokonała analizy przedmiotowej petycji. Komisja wystąpiła z wnioskiem o wydanie opinii prawnej do skargi.
Komisja stwierdziła, co następuje:
Na Radzie Miejskiej, jako organie administracji publicznej spoczywa obowiązek działania na podstawie i w granicach prawa. Zatem Rada może podejmować uchwały tylko w granicach zadań gminy, czyli w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów o czym mówi art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Żaden z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a w szczególności art. 7, nie obejmuje swym zakresem „zabraniania” lub „nakazania” pracodawcom, czy też podmiotom publicznym, wskazanych w petycji działań. Oznacza to, że kwestie związane z wydawaniem poleceń pracodawcom, co do realizacji ich zadań, czy też wydawania wiążących zobowiązań dla organu wykonawczego, czy jednostek organizacyjnych, nie mieszczą się w zakresie kompetencji Rady Miejskiej. Przede wszystkim jednak, kwestia szczepień i zakazów dla osób niezaszczepionych, czy też uprawnień dla osób zaszczepionych ma znaczenie ogólnokrajowe, regulowana jest aktami wyższego rzędu niż uchwały rady gminy i daleko wykracza poza zakres spraw lokalnych.
Podjęta w ten sposób uchwała wykraczałaby poza zakres zadań gminy, byłaby zatem niezgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
Reasumując, podjęcie uchwały do której wzywa podmiot wnoszący petycję, nie znajduje się w zakresie działalności Rady Miejskiej wskazanym w art. 18 ustawy o samorządzie gminnym. Wobec powyższego Rada Miejska nie ma kompetencji do podjęcia przedmiotowej uchwały.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
wyniki glosowania 634 (PDF, 17.80Kb) | 2022-02-16 13:33:20 | 1 | |
XLVIII-634 (PDF, 730.72Kb) | 2022-02-16 13:33:20 | 1 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Alicja Sawoniewicz Data wytworzenia:
16 lut 2022
Osoba dodająca informacje
Alicja Sawoniewicz Data publikacji:
16 lut 2022, godz. 13:33
Osoba aktualizująca informacje
Alicja Sawoniewicz Data aktualizacji:
16 lut 2022, godz. 13:33