Uchwała nr XLV/583/18 w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej gminy Kąty Wrocławskie
Uchwała Nr XLV/583/18
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 września 2018 r.
w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej gminy Kąty Wrocławskie.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2018 poz. 994 tj) oraz na podstawie art. 226, 227, 228, 229 i art. 231 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r o finansach publicznych (Dz. U. 2017. 2077 tekst jednolity z póź.zm) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala co następuje:
§ 1. W uchwale Nr XXXVII/475/17 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie, zmienioną uchwałami Rady Miejskiej: nr XXXIX/517/18 z dnia 22 lutego 2018 r., nr XLI/531/18 z dnia 26 kwietnia 2018r., nr XLII/541/18 z dnia 24 maja 2018r., nr XLIII/557/18 z dnia 28 czerwca 2018 r. i nr XLIV/571/18 z dnia 23 sierpnia 2018 r. wprowadza się następujące zmiany:
1) Załącznik nr 1 pod nazwą "Wieloletnia prognoza finansowa" otrzymuje brzmienie jak w Załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
2) Załącznik nr 2 pod nazwą "Przedsięwzięcia WPF" otrzymuje brzmienie jak w Załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
3) Załącznik nr 3 pod nazwą "Objaśnienia przyjętych wartości do WPF w latach 2018- 2026 Gminy Kąty Wrocławskie" otrzymuje brzmienie jak Załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Przewodniczący Rady Miejskiej w Kątach Wr. |
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XLV/583/18
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 września 2018 r.
Wieloletnia prognoza finansowa[1])
2021 [2]) |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych |
|||||||||||
|
dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych |
|||||||||||
|
podatki i opłaty[3]) |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
w tym: gwarancje i poręczenia podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy x |
|||||||||||
|
na spłatę przejętych zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przekształconego na zasadach określonych w przepisach o działalności leczniczej, w wysokości w jakiej nie podlegają sfinansowaniu dotacją z budżetu państwa[4]) |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
w tym odsetki i dyskonto określone w art. 243 ust. 1 ustawy lub art. 169 ust. 1 ufp z 2005 r x |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
odsetki i dyskonto podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy, w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub zadania i otrzymaniu refundacji z tych środków (bez odsetek i dyskonta od zobowiązań na wkład krajowy) x |
|||||||||||
|
odsetki i dyskonto podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy, z tytułu zobowiązań zaciągniętych na wkład krajowy x |
|||||||||||
|
||||||||||||
Wolne środki, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy x |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Inne przychody niezwiązane z zaciągnięciem długu[5]) x |
||||||||||||
|
||||||||||||
Spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
w tym łączna kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy x |
|||||||||||
|
kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń określonych w art. 243 ust. 3 ustawy x |
|||||||||||
|
kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń określonych w art. 243 ust. 3a ustawy x |
|||||||||||
|
kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń innych niż określone w art. 243 ustawy 5 x |
|||||||||||
7. Kwota zobowiązań wynikających z przejęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych jednostkach zaliczanych do sektora finansów publicznych |
||||||||||||
8. Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której mowa w art. 242 ustawy |
|
|||||||||||
Różnica między dochodami bieżącymi, skorygowanymi o środki[6]) a wydatkami bieżącymi, pomniejszonymi[7]) o wydatki |
||||||||||||
|
||||||||||||
Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy do dochodów, bez uwzględnienia zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego i bez uwzględniania ustawowych wyłączeń przypadających na dany rok x |
||||||||||||
Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy do dochodów, bez uwzględnienia zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń przypadających na dany rok x |
||||||||||||
Kwota zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, podlegająca doliczeniu zgodnie z art. 244 ustawy x |
||||||||||||
Wskaźnik planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy do dochodów, po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń przypadających na dany rok x |
||||||||||||
Wskaźnik dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów budżetu, ustalony dla danego roku (wskaźnik jednoroczny) x |
||||||||||||
Dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń[8]), obliczony w oparciu o plan 3 kwartału roku poprzedzającego pierwszy rok prognozy (wskaźnik ustalony w oparciu o średnią arytmetyczną z 3 poprzednich lat) x |
||||||||||||
|
Dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań określony w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczony w oparciu o wykonanie roku poprzedzającego pierwszy rok prognozy (wskaźnik ustalony w oparciu o średnią arytmetyczną z 3 poprzednich lat) x |
|||||||||||
Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczonego w oparciu o plan 3 kwartałów roku poprzedzającego rok budżetowy x |
||||||||||||
|
Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczonego w oparciu o wykonanie roku poprzedzającego rok budżetowy x |
|||||||||||
10. Przeznaczenie prognozowanej nadwyżki budżetowe[9]) w tym na: |
|
|||||||||||
11. Informacje uzupełniające o wybranych rodzajach wydatków budżetowych |
|
|||||||||||
Informacje uzupełniające o wybranych rodzajach wydatków budżetowych |
||||||||||||
Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego[10]) |
||||||||||||
Wydatki objęte limitem, o którym mowa w art. 226 ust. 3 pkt 4 ustawy |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Wydatki inwestycyjne kontynuowane[11]) |
||||||||||||
Nowe wydatki inwestycyjne[12]) |
||||||||||||
12. Finansowanie programów, projektów lub zadań realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy |
|
|||||||||||
Dochody bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy wynikające wyłącznie z zawartych umów na realizację programu, projektu lub zadania[13]) |
|||||||||||
Dochody majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy wynikające wyłącznie z zawartych umów na realizację programu, projektu lub zadania |
|||||||||||
Wydatki bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy |
||||||||||||
|
finansowane środkami określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy |
|||||||||||
|
Wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania wynikające wyłącznie z zawartych umów z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy |
|||||||||||
Wydatki majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy |
||||||||||||
|
finansowane środkami określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy |
|||||||||||
|
Wydatki majątkowe na realizację programu, projektu lub zadania wynikające wyłącznie z zawartych umów z podmiotem dysponującym środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy |
|||||||||||
Wydatki na wkład krajowy w związku z umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy bez względu na stopień finansowania tymi środkami |
||||||||||||
|
w związku z już zawartą umową na realizację programu, projektu lub zadania |
|||||||||||
Wydatki na wkład krajowy w związku z zawartą po dniu 1 stycznia 2013 r. umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy[14]) |
||||||||||||
|
w tym w związku z już zawartą umową na realizację programu, projektu lub zadania |
|||||||||||
Przychody z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych powstające w związku z umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy bez względu na stopień finansowania tymi środkami |
||||||||||||
|
w tym w związku z już zawartą umową na realizację programu, projektu lub zadania |
|||||||||||
Przychody z tytułu kredytów, pożyczek, emisji papierów wartościowych powstające w związku z zawartą po dniu 1 stycznia 2013 r. umową na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego w co najmniej 60% środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy |
||||||||||||
|
w związku z już zawartą umową na realizację programu, projektu lub zadania |
|||||||||||
13. Kwoty dotyczące przejęcia i spłaty zobowiązań po samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz pokrycia ujemnego wyniku |
|
|||||||||||
Kwota zobowiązań wynikających z przejęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych samodzielnych zakładach opieki zdrowotnej |
||||||||||||
Dochody budżetowe z tytułu dotacji celowej z budżetu państwa, o której mowa w art. 196 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.) |
||||||||||||
Wysokość zobowiązań podlegających umorzeniu, o którym mowa w art. 190 ustawy o działalności leczniczej |
||||||||||||
Wydatki na spłatę przejętych zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przekształconego na zasadach określonych w przepisach o działalności leczniczej |
||||||||||||
Wydatki na spłatę przejętych zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej likwidowanego na zasadach określonych w przepisach o działalności leczniczej |
||||||||||||
Wydatki na spłatę zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przejętych do końca 2011 r. na podstawie przepisów o zakładach opieki zdrowotnej |
||||||||||||
Wydatki bieżące na pokrycie ujemnego wyniku finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej |
||||||||||||
|
||||||||||||
Spłaty rat kapitałowych oraz wykup papierów wartościowych, o których mowa w pkt. 5.1., wynikające wyłącznie z tytułu zobowiązań już zaciągniętych |
||||||||||||
Kwota długu, którego planowana spłata dokona się z wydatków budżetu |
||||||||||||
|
spłata zobowiązań wymagalnych z lat poprzednich, innych niż w pkt 14.3.3 |
|||||||||||
|
związane z umowami zaliczanymi do tytułów dłużnych wliczanych do państwowego długu publicznego |
|||||||||||
|
||||||||||||
Wynik operacji niekasowych wpływających na kwotę długu ( m.in. umorzenia, różnice kursowe) |
||||||||||||
15. Dane dotyczące emitowanych obligacji przychodowych[15]) |
|
|||||||||||
16. Stopnie niezachowania relacji określonych w art. 242–244 ustawy w przypadku określonym w … ** ustawy[16]) |
|
|||||||||||
* Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 ustawy po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń zostanie automatycznie wygenerowana przez aplikację wskazaną przez Ministra Finansów, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 86, z późn. zm.). Automatyczne wyliczenia danych na podstawie wartości historycznych i prognozowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego dotyczą w szczególności także pozycji 9.6.–9.6.1 i pozycji z sekcji 16.
** Należy wskazać jedną z następujących podstaw prawnych: art. 240a ust. 4 / art. 240a ust. 8 / art. 240b ustawy określającą procedurę, jaką objęta jest jednostka samorządu terytorialnego.planowania wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji. W przypadku planowania wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji w okresie dłuższym niż okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania dłużne, informację o wydatkach z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, wykraczających poza wspomniany okres, należy zamieścić w objaśnieniach do wieloletniej prognozy finansowej. W przypadku gdy kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia wykraczają poza okres prognozy kwoty długu, to pozycje oznaczone symbolem „x” sporządza się do ostatniego roku, na który ustalono limit wydatków na realizację przedsięwzięć wieloletnich.
x – pozycje oznaczone symbolem „x” sporządza się na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania dłużne (prognoza kwoty długu). Okres ten nie podlega wydłużeniu w sytuacji
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XLV/583/18
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 września 2018 r.
Załącznik Nr 3 do uchwały Nr XLV/583/18
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 września 2018 r.
Załącznik nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 roku
OBJAŚNIENIA PRZYJĘTYCH WARTOŚCI DO WPF W LATACH 2018-2026 GMINY KĄTY WROCŁAWSKIE
Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej został opracowany zgodnie z przepisami art. 226 i 227 ustawy o finansach publicznych. Prognozę tę opracowuje się w celu przeprowadzenia oceny sytuacji finansowej gminy, oceny zdolności kredytowej, wyznaczenia możliwości inwestycyjnych.
Gmina Kąty Wrocławskie, podejmując zadania inwestycyjne spodziewa się w przyszłości efektów w postaci poprawy standardu życia mieszkańców, jak również korzyści z napływu nowych inwestorów. Gmina stara się wykorzystać możliwości, jakie stwarza Unia Europejska i jej fundusze. Dlatego też największe inwestycje infrastrukturalne stara się realizować przy udziale środków zewnętrznych.
Odległy czas prognozowania zwiększa ryzyko niewłaściwego oszacowania wartości przyjętych w prognozie w odniesieniu do faktycznie uzyskanych. Zwracając uwagę na kroczący charakter prognozy, która corocznie będzie nowelizowana przyjęto następujące założenia: - dla roku 2018 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu, - dla lat 2019-2026 przyjęto sposób prognozowania, poprzez indeksację o poszczególne wskaźniki, korekty merytoryczne i szacunek.
Wieloletnia Prognoza Finansowa na lata 2018-2026:
1. Jest kontynuacją realizacji przedsięwzięć z lat poprzednich (wydatki bieżące) na realizację których gmina stara się o uzyskanie dofinansowania ze środków budżetu UE oraz budżetu krajowego.
2. Nie zawiera wydatków na realizację przedsięwzięć związanych z realizacją umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.
3. Zawiera wydatki bieżące i majątkowe na realizację przedsięwzięć pozostałych.
W załączniku nr 1 zobrazowane są przepływy pieniężne, wynik budżetu oraz kwota długu.
Podstawą ustalenia wielkości dochodów ogółem są dochody bieżące i majątkowe zrealizowane w latach poprzednich, planowane do uzyskania w roku 2018 i założenia wynikające z projektu budżetu na 2018 rok oraz na lata przyszłe. Przyjęto również założenia Ministra Finansów określające średnioroczny wskaźnik wzrostu podatków określany jako wzrost o 1,9% .
W pierwszej części tabeli wykazano planowane dochody ogółem w podziale na bieżące i majątkowe. Przyjęto wzrost dochodów w latach 2019 do 2023 o wskaźnik 8,5 %, który ustalono w oparciu o analizę wzrostu dochodów w ciągu ostatnich 5 lat. Wzrost w latach 2015 do 2014 o 9,44 % ; w 2016 r. do 2015 r. o 7,15 % ; 2017 r. do 2016 r. o 24,15 % ; 2018 r. do 2017 r. o 8,8 %. Nie brano pod uwagę wzrostu w latach 2017 do 2016 tj. o wskaźnik 24,15 %, gdyż był on spowodowany wprowadzeniem programu "Rodzina 500 plus". W latach 2024 do 2026 r. przyjęto wskaźnik wzrostu dochodów 5%.
Dochody z udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych w latach 2019-2020 zaplanowano w oparciu o optymistyczne prognozy Ministra Finansów dla wpływów z podatków bezpośrednich zawartych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2017-2020. Na rok 2018 przekazana informacja w zakresie planowanych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w porównaniu do roku 2017 zakłada wzrost o 14 %, i w budżecie zakłada się że podatek od osób prawnych wzrośnie o 19 %.
Przy wyliczaniu dochodów bieżących kierowano się tendencjami rozwojowymi gminy, prowadzonymi na jej terenie inwestycjami nowych przedsiębiorców i realizacją indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, a także domów wielorodzinnych. Pod uwagę wzięto również lekki wzrost wskaźnika inflacji w ostatnich latach prognozy. Przy planowaniu dochodów i wydatków kierowano się zasadą ostrożności i możliwością ich realizacji.
Dochody majątkowe określono uwzględniając środki zewnętrzne na dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w postaci pozyskanych dotacji i środków przeznaczonych na inwestycje. Dochody ze sprzedaży majątku założono tylko w latach 2018-2020 z tendencją malejącą. Przy określeniu wysokości dochodów majątkowych ze sprzedaży mienia wzięto pod uwagę wartość zasobu komunalnego przeznaczonego do zagospodarowania .
W następnej części tabeli wykazane zostały wydatki ogółem, a w dalszym podziale na bieżące i majątkowe. Podstawą ustalenia wielkości wydatków ogółem są wydatki bieżące i majątkowe zrealizowane w latach poprzednich, planowane do realizacji w roku 2018 w projekcie budżetu na 2018 rok oraz na lata przyszłe.
Od paru lat wprowadzana jest dyscyplina wydatków bieżących, która wynika z konieczności zachowania polityki inwestycyjnej Gminy i maksymalnych możliwości wykorzystania środków zewnętrznych.
Wydatki bieżące zaplanowano w 2019 roku o 4,3 % mniejsze niż w roku 2018. Jest to spowodowane przewidywanymi wysokimi wydatkami na spłatę rat kapitałowych i odsetek od zaciągniętych kredytów. Natomiast w latach następnych zaplanowano wzrost średnio o 10 %.
Wydatki bieżące wyszczególniają wydatki na obsługę długu, które oszcowano w roku 2019 na kwotę 1.471.000 zł i w roku 2020 na kwotę 1.322.000 zł i są one największe, gdyż w latach tych sumuje się spłata wcześniej i nowo zaciągniętych kredytów. W latach następnych wydatki na obsługę długu maleją. W związku z powyższym Gmina w roku 2019 będzie musiała zredukować wydatki bieżące do możliwości finansowych gminy.
W związku ze spodziewanym wyższym oprocentowaniem pożyczek międzybankowych czyli tzw. wskaźnikiem WIBOR, od roku 2020 zwiększono wydatki na obsługę długu tj. odsetki od zaciągniętych kredytów, o wskaźnik 10%.
Gmina planuje zaciągnięcie kredytów w roku 2018 na zadania inwestycyjne realizowane w roku 2018.
Wydatki majątkowe w latach 2018-2023 wynikają z realizowanych i zaplanowanych przedsięwzięć powiększonych o możliwości finansowe Gminy, natomiast dla lat 2024-2026 wprowadzono wielkości określające potencjalne możliwości inwestycyjne Gminy.
Planuje się w roku 2018 zaciągnąć kredyty i pożyczki na kwotę 31.000.000 zł z tego na pokrycie deficytu w wysokości 23.083.300 zł. Spłata zaciąganych kredytów i pożyczek zaplanowana jest na 8 lat, spłacanych w równych ratach po 3.875.000 zł. rocznie. Przewidywane oprocentowanie 3 % w stosunku rocznym. W latach następnych nie planuje się zaciągać kredytów i pożyczek.
W 2018 roku rozchody budżetu wynoszą 7.916.700 zł i przeznaczone są na spłatę rat kapitałowych wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek.
W pkt 5.1.1 nie wykazano kwot wyłączeń , gdyż zwrot i rozliczenie dotacji nastąpi w 2018 roku, a spłata kredytów i pożyczek zaciągniętych w roku 2018 rozpocznie się od roku 2019.
Ustalenie rozchodów w następnych latach na porównywalnym poziomie ma na celu zachowanie płynności finansowej w trakcie roku i możliwości terminowego regulowania bieżących płatności. Spłatę długu zaciągniętego zaplanowano na podstawie zawartych umów i wynikających z nich terminów, a długu planowanego na podstawie własnych analiz.
W prognozie przedstawiono kwotę zadłużenia Gminy na koniec każdego roku budżetowego. Planowane zadłużenie na dzień 31 grudnia 2018 roku wynosi 51.479.371 zł i będzie się corocznie obniżało aż do roku 2026.
Spłatę długu w 2018 roku postanowiono w projekcie budżetu sfinansować z zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Zgodnie z obecnymi przepisami od 2014 roku obowiązuje nowy indywidualny limit zadłużenia wynikający z art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Wskaźnik planowanej kwoty spłaty zobowiązań Gminy o których mowa w art. 243 ust. 1 ustawy do dochodów w roku 2018 wynosi 6,88 % , a dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń wynosi 21,08 %.
Gmina we wszystkich latach objętych WPF spełnia wymogi określone art.243 uofp. Nadwyżka wykazywana w latach objętych prognozą zaplanowana jest w całości na spłatę zadłużenia gminy .
W załączniku nr 2 wykazano przedsięwzięcia do realizacji w latach 2018-2023,
których suma limitów zobowiązań przyjętych w latach wynosi 145.564.014 zł, z tego na wydatki bieżące 6.319.350 zł a na wydatki majątkowe 139.244.664 zł.
Łączne nakłady przedsięwzięć finansowych wynoszą 195.585.241 zł, z tego na wydatki bieżące 11.907.224 zł a na wydatki majątkowe 183.678.017 zł.
Na podstawie podjętych przez Radę Miejską uchwał określono programy, projekty lub zadania współfinansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz pozostałe przedsięwzięcia ze środków własnych.
Wydatki bieżące na programy, projekty i zadania związane z udziałem środków europejskich wyniosą łącznie 25.550 zł. z tego : w roku 2018 - 19.550 zł, w 2019 -6.000 zł, . na zadanie :
1.1.1.1 Regionalny Program Energetyki Prosumenckiej – mikroinstalacje fotowoltaiczne w budynkach jednorodzinnych na terenie wybranych gmin Dolnego Śląska
Gmina Kąty Wrocławskie wraz z 13 innymi gminami z województwa dolnośląskiego, przystąpiła do projektu partnerskiego, mającego na celu przekazywanie dofinansowania w formie grantów dla mieszkańców gminy, na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych w budynkach jednorodzinnych. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.
Wydatki bieżące na programy , projekty lub zadania pozostałe - Limit zobowiązań wynosi 6.293.800 zł z tego w 2018 r. -2.250.230 zł, w 2019 r. - 2.342.350 zł, w 2020 r. - 1.701.220 zł, na niżej wymienione zadania :
1.3.1.1 Umowa na dowóz uczniów do szkół gminnych ma na celu poprawę bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkół podstawowych, gimnazjalnych i przedszkoli na terenie całej gminy Kąty Wrocławskie. Łączne nakłady finansowe w latach 2017-2020 wynoszą 5.463.000 zł. W roku 2017- 1.270.000 zł, w 2018 - 1.302.230 zł, w 2019 - 1.442.350 zł, w 2020 - 951.220 zł. Przedsięwzięcie to realizuje jednostka gminna Centrum Usług Wspólnych. W związku z obowiązkiem zorganizowania w 2019 r. postępowania przetargowego na dowóz dzieci do szkół w latach 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 w okresie od września 2019 do grudnia 2020 r. przyjęto zaliczkową stawkę za 1 km dowozu 5,50 zł brutto.
1.3.1.2 Umowa na utrzymanie czystości i porządku na ulicach i terenach zielonych w obrębie miasta - W ramach zadania w zakresie utrzymania czystości i porządku w mieście oraz utrzymania terenów zielonych w latach 2018 - 2020 realizowane będą, po przeprowadzeniu procedury przetargowej, dwie umowy:
- umowa na utrzymanie czystości i porządku na drogach (w rozumieniu ustawy o drogach publicznych) w granicach miasta Kąty Wrocławskie,
- umowa na utrzymanie zieleni w granicach Miasta Kąty Wrocławskie.
1.3.1.3 Umowy na zmiany planów zagospodarowania przestrzennego Gminy . Plany miejscowe stanowią podstawę planowania przestrzennego w gminie . Ustanawiają przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawe wydawania decyzji administracyjnych . W planach miejscowych dokonuje się również zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne.
Jednym z podstawowych dokumentów planistycznych jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten sporządza się dla całego obszaru gminy . Określa on w sposób ogólny politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania. Jest dokumentem kreującym politykę przestrzenną gminy. Na koniec pierwszego półrocza 2017 r. na obszarze gminy Kąty Wrocławskie obowiązywało 228 planów, które obejmują 100 % powierzchni gminy.
1.3.1.4 Zimowe utrzymanie dróg na terenie pozamiejskim. Zadaniem objęte zostaną drogi publiczne gminne na terenie wszystkich miejscowości (poza miastem Kąty Wrocławskie) w latach 2018- 2020. Zakres prac utrzymaniowych obejmuje odśnieżenie jezdni i uszorstnienie (posypanie) nawierzchni jezdni mieszkanką piaskowo-solną (4%).
Wydatki na majątkowe programy , projekty lub zadania pozostałe - Limit zobowiązań wynosi 139.244.644 zł z tego : w roku 2018 - 24.061.000 zł, w 2019r- 33.118.000 zł, w 2020 r. - 32.395.000 zł, w 2021 r. - 34.870.664 zł, w 2022r. - 10.000.000 zł, w 2023 r. - 4.800.000 zł, na niżej wymienione zadania :
Utworzenie zbioru zadań inwestycyjnych, ustalenie wysokości nakładów do ich realizacji oraz źródeł finansowania. Planowane jest przygotowywanie projektów dla zadań inwestycyjnych przewidywanych do realizacji w kolejnych latach.
1.3.2.2 Przebudowa i rozbudowa szkoły podstawowej z wprowadzeniem funkcji przedszkolnej w systemie niskoenergetycznym wraz z infrastrukturą techniczną w Sadkowie
Jest to kontynuacja zadania przewidzianego na lata 2017, 2018 i 2019 r. Do września 2018 r. ma zostać wykonany i oddany do użytkowania I etap inwestycji, tj. wykonanie nowej części budynku szkolnego z salami lekcyjnymi, salami przedszkolnymi, kuchnią, jadalnią, szatnią, świetlicami oraz pomieszczeniami biurowymi i magazynowymi. W dalszych miesiącach 2018 roku ma być wykonany etap II i III inwestycji, tj. sala gimnastyczna oraz przebudowany istniejący budynek szkoły wraz ze zmianą obecnej sali gimnastycznej na aulę. Zakończenie prac i oddanie do użytkowania etapu II i III przewidziane jest w pierwszym kwartale 2019 roku.
1.3.2.3 Budowa ul. Legionów w Kątach Wrocławskich
Budowa drogi planowana jest do realizacji w latach 2018 i 2019. Zadanie obejmuje przebudowę kanalizacji deszczowej oraz budowę drogi z obustronnymi chodnikami. Łączna długość drogi wynosi ok. 480 mb. Droga będzie uzupełniała lokalną sieć komunikacji drogowej, zapewniając mieszkańcom dojazd do budynków poprzez skrzyżowanie z ul. Okrzei lub z ul. Spółdzielczą.
1.3.2.4 Zakup mieszkań komunalnych
Zachodzi konieczność przekwaterowania lokatorów mieszkających w budynkach dworców kolejowych w Kątach Wrocławskich i Smolcu do lokali zamiennych. Z uwagi na brak wolnych lokali w zasobie komunalnym spełniających kryteria lokali zamiennych planuje się ich zakup.
Planowana ilość mieszkań do zakupu- 13 w tym: 5 mieszkań w lokalizacji Smolec lub Krzeptów oraz 8 mieszkań w Kątach Wrocławskich.
1.3.2.5 Wykonanie projektu i zakup gruntów pod budowę zespołu szkolno-przedszkolnego w Krzeptowie
Planuje się zakup działki przeznaczonej pod budowę szkoły i drogi publiczne o pow. około 3,11 ha w Krzeptowie. Po wyłonieniu projektanta w procedurze przetargowej zostanie podpisana umowa na opracowanie dokumentacji projektowej budowy budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z salą gimnastyczną, infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu. Rozpoczęcie prac projektowych ma nastąpić w roku 2018, natomiast zakończenie prac projektowych i uzyskanie pozwolenia na budowę przewiduje się na rok 2019.
1.3.2.6 Budowa kanalizacji wschód – Zabrodzie i Mokronos Dolny
Powyższe zadanie obejmie budowę kanalizacji sanitarnej we wschodniej części gminy, w miejscowości Mokronos Dolny (wraz z krótkimi odcinkami, które umożliwią mieszkańcom poszczególnych miejscowości podłączenie swoich posesji do kanalizacji). Ścieki sanitarne kanałem ciśnieniowymi odprowadzone zostaną do systemu kanalizacyjnego Wrocławia w kierunku ulicy Mokronowskiej. Budowa kanalizacji sanitarnej w Mokronosie Dolnym planowana jest w latach 2017-2019. W kolejnych latach planowana jest kontynuacja powyższego zadania w kolejnych miejscowościach zlokalizowanych we wschodniej części naszej gminy. Powyższe zadanie dostało dofinansowanie w formie pożyczki i dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
1.3.2.7 Dostosowanie linii kolejowej nr 274 do obsługi przewozów pasażerskich we WROF poprzez budowę przystanku kolejowego - Mokronos Górny - w tym parkingu jako infrastruktury towarzyszącej
Zakres planowanych do wykonania prac obejmuje zagospodarowanie terenu przylegającego do PKP tj. pod parking, wiaty rowerowe, chodniki, oświetlenie. Zadanie realizowane w partnerstwie z PKP PLK S.A. zostało wybrane do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 w trybie pozakonkursowym. Zakończenie realizacji powyższego zadania planowane jest na rok 2019.
1.3.2.8 Rewitalizacja rynku wraz z remontem kościoła ewangelickiego
Jest to kontynuacja zadania przewidzianego do realizacji na lata 2017 – 2019. W latach 2017-2018 realizowany jest I etap prac dotyczący przebudowa budynku dawnego kościoła ewangelickiego z jego adaptacją na bibliotekę wraz z utrzymaniem Regionalnej Izby Pamięci. Wykonawcą prac jest firma Przedsiębiorstwo Budowlane „rejjs” Ryszard Laskowski z siedzibą Wilków 92; 59-500 Złotoryja. W ramach rewitalizacji wykonana zostanie również kanalizacja deszczowej w obrębie rynku, przebudowana zostanie nawierzchnia dróg w obrębie rynku i na ulicach przyległych, przebudowane zostaną płyty rynku. Wykonane będą place zabaw i skatepark z zagospodarowaniem terenów zieleni. Gmina złożyła wniosek o uzyskanie dofinansowania na realizację zadania w ramach środków unijnych.
1.3.2.9 Budowa drogi w ul. Krótkiej w Kątach Wrocławskich
Budowa drogi planowana jest do realizacji w latach 2018 - 2019. Budowa drogi obejmuje przebudowę jezdni z chodnikami wraz z włączeniem się do ul. Kościuszki oraz wykonanie odwodnienia. Długość drogi wynosi ok. 60 m. Realizacja zadania przewiduje wykonanie w 2018 r. dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz wykonanie robót budowlanych w 2019 r.
1.3.2.10 Budowa ul. Sybiraków w Kątach Wrocławskich
Realizacja drogi planowana jest w latach 2018, 2019 i 2020. Zadanie obejmuje budowę drogi z parkingiem jednostronnym chodnikiem, ścieżką rowerową, oświetleniem drogowym i kanałem technologicznym dla sieci światłowodowej. Łączna długość drogi wynosi ok. 370 mb. Droga będzie uzupełniała lokalną sieć komunikacji drogowej zapewniając mieszkańcom dojazd do przyszłego przedszkola.
1.3.2.11 Budowa świetlicy w Pełcznicy
W ramach zadania przewidziana jest w roku 2018 i 2019 budowa świetlicy wiejskiej na działce nr 166/1 w miejscowości Pełcznica. Świetlica będzie obiektem niepodpiwniczonym, parterowym z poddaszem nieużytkowym, o powierzchni użytkowej około 240m2 wybudowanym w technologii tradycyjnej murowanej.
1.3.2.12 Budowa oświetlenia i wykonanie projektów
W celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz poprawy warunków użytkowania dróg publicznych planuje się rozbudowę oświetlenia drogowego na terenie miasta i gminy. Planuje się również wymianę i uzupełnienie oświetlenia w miejscach, gdzie wymagają tego warunki lokalne. Oświetlenie realizowane będzie głównie poprzez budowę nowego energooszczędnego oświetlenia LED. W pierwszej kolejności realizowane będą zadania na które Gmina posiada opracowaną dokumentację projektową.
1.3.2.13 Budowa kanalizacji sanitarnej gminy południe
W ramach realizacji powyższego zadania jest wykonanie projektu kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjno-ciśnieniowym w miejscowościach Krobielowice, Wojtkowice, Strzeganowice, Gniechowice, Zachowice, Czerńczyce, Kilianów, Kamionna, (wraz z krótkimi odcinkami, które umożliwią mieszkańcom poszczególnych miejscowości podłączenie swoich posesji do kanalizacji) z odprowadzeniem ścieków poprzez istniejący system kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kąty Wrocławskie do oczyszczalni w Jurczycach.
W ramach realizacji w/w zadania jest także wykonanie projektu kanalizacji sanitarnej w systemie grawitacyjno-ciśnieniowym dla miejscowości Nowa Wieś Kącka oraz Pełcznica (wraz z krótkimi odcinkami, które umożliwią mieszkańcom poszczególnych miejscowości podłączenie swoich posesji do kanalizacji) z odprowadzeniem ścieków poprzez istniejący system kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kąty Wrocławskie do oczyszczalni w Jurczycach. Realizacja powyższych projektów planowana jest na lata 2018-2019.
1.3.2.14 Modernizacja kompleksu sportowego przy ul. Zwycięstwa w Kątach Wrocławskich
Jest to kontynuacja w kolejnych latach zadania , w ramach którego przewiduje się remont płyty boiska trawiastego z wykonaniem instalacji nawadniającej, wymianę nawierzchni bieżni na poliuretanową, remont widowni z podziałem na strefy kibica, przebudowę kortów do tenisa, budowę hali z kortami tenisowymi, budowę boiska treningowego z nawierzchnią z trawy syntetycznej z oświetleniem, remont elewacji budynku OSiR, zagospodarowanie terenu z budową parkingów i ogrodzenia całego terenu. Zadanie ma być realizowane etapami.
Informacja do zmian wprowadzonych do projektu budżetu na 2018 rok.
Wprowadzono zmiany w załączniku WPF zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale budżetowej na 2018 rok po uwzględnieniu ostatecznego wniosku z Komisji Budżetu i Rozwoju Rady Miejskiej.
Jednocześnie w związku ze zmianą przepisów zwiększającymi wartość środków trwałych z kwoty powyżej 3.500 zł do kwoty powyżej 10.000 zł dokonano zmiany między wydatkami bieżącymi a wydatkami majątkowymi o kwotę 224.933,24 zł.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone uchwałą Rady Miejskiej nr XXXIX/517/18 z dnia 22 lutego 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale Rady Miejskiej i zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w styczniu i lutym. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 7.210.307 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 354 zł a dochody majątkowe o kwotę 7.209.953 zł , w tym z tytułu dotacji oraz środków przeznaczonych na inwestycje kwotę 7.159.263 zł na zadania :
·Rewitalizacja rynku wraz z remontem koscioła ewangelickiego - 2.915.718 zł,
·Kanalizacja wschód w m. Zabrodzie - 673.400 zł,
·Rewitalizacja parków w Kątach Wr. i Pietrzykowicach - 1.956.945 zł ,
·Przyszkolnej pływalni w Kątach Wr.- 1.613.200 zł.
Zwiększono ogółem wydatki o kwotę 12.885.307 zł w tym z podziału wolnych środków jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy wynikajaca z zaciągniętych kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w wysokosci 5.675.000 zł. Zwiększono wydatki bieżące o kwotę 280.044 zł i wydatki majątkowe o kwotę 12.605.263 zł między innymi z tytułu otrzymanych dotacji oraz podziału wolnych środków .
Deficyt budżetu ustalono w wysokości 28.758.300 zł. Wprowadzona nadwyżka zwiększyła przychody budżetu, które po zmianie wynoszą 36.675.000 zł. Rozchody nie zmieniły się i wynoszą 7.916.700 zł. Nie zmienił się również limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.083.300 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.916.700 zł.
W załączniku nr 2 Wykaz Przedsięwzięć dokonano zmiany wysokości limitów w poszczególnych latach tj: w 2018 roku zwiększono o kwotę 6.729.568 zł, w 2019 r. zwiększono o kwotę 163.000 zł , w 2020 r. zwiększono o kwotę 163.000 zł i w 2021r. zmniejszono o kwotę 1.000.000 zł. Łączny limit zobowiązań zwiększono o kwotę 6.055.568 zł, i zmniejszono łączne nakłady finansowe o kwotę 19.288.350 zł.
nr 1.3.2.2 - Przebudowa i rozbudowa szkoły podstawowej w Sadkowie - zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 100.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 100.000 zł, które przeznaczono na zorganizowanie pracowni specjalistycznych - fizyka, chemia i pracownie językowe.
nr 1.3.2.3- Budowa ul. Legionów w Kątach Wr. - zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 500.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 500.000 zł. Kwota ta była zaplanowana w 2017 r., ale ze względu na brak pozwolenia na budowę zadanie nie zostało uruchomione.
nr 1.3.2.6 - Budowa kanalizacji sanitarnej wschód -Zabrodzie i Mokronos Dolny - zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 4.839.118 zł. Łączne nakłady finansowe zmniejszono o 20.504.800 zł w związku z aktualizacją kosztorysów i po rozstrzygniętych przetargach, a limit zobowiązań zwiększono o kwotę 4.839.118 zł w zwiazku z uzupełnieniem kwoty planu do wysokosci zlecenia kanalizacji w Mokronosie Dolnym.
nr 1.3.2.8. -Rewitalizacja rynku w Kątach Wr. - zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 1.128.200 zł a zmniejszono limit roku 2021 o kwotę 1.000.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono o 128.200 zł, które przeznaczono na konserwację i uzupełnienie drewnianego polichromowanego stropu budynku.
Wprowadzono nowe zadanie pod nr 1.3.1.5 - Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Kąty Wrocławskie na lata 2018- 2020- głównym celem programu jest wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypelnianiu funkcji opiekuńczo- wychowawczych zagrożonych demoralizacją i wykluczeniem społecznym w przywróceniu jej zdolności do prawidłowego funkcjonowania. Łączne nakłady finansowe wynoszą 488.250 zł, limit roku 2018 - 162.250 zł, limit roku 2019 - 163.000 zł, limit roku 2020 - 163.000 zł. Łączny limit zobowiązań wynosi 488.250 zł.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone uchwałą Rady Miejskiej nr XLI/531/18 z dnia 26 kwietnia 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwałach Rady Miejskiej i zarządzeniach Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w miesiącach luty, marzec, kwiecień. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 2.141.076 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 1.001.276 zł, w tym dochody z tytułu subwencji o kwotę 29.972 zł i z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 28.039 zł.
Dochody majątkowe zwiększono o kwotę 1.139.800 zł z tytułu uzyskanej dotacji na zadanie - "Rewaloryzacja zabytkowego parku w Zabrodziu I etap oraz zabytkowego parku i ruin dworu nawodnego w Smolcu ".
Zwiększono ogółem wydatki o kwotę 2.436.276 zł w tym zwiększono wydatki bieżące o kwotę 136.828 zł i wydatki majątkowe o kwotę 2.299.448 zł w tym z tytułu otrzymanej dotacji na inwestycję i zaplanowano udział własny w zadaniu w wysokości 1.338.500 zł.
Deficyt budżetu ustalono w wysokości 29.053.500 zł. Przychody budżetu się nie zmieniły i wynoszą 36.675.000 zł. Rozchody po zmianach wynoszą 7.621.500 zł i uległy zmniejszeniu o kwotę 295.200 zł w związku z zaplanowaną spłatą raty pożyczki, która nie została zaciągnięta. Nie zmienił się limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.378.500 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.621.500 zł.
W załączniku nr 2 Wykaz Przedsięwzięć dokonano zwiększenia wysokości limitów w wydatkach majątkowych w poszczególnych latach tj: w 2018 roku o kwotę 2.478.300 zł, a w 2019 r. o kwotę 2.646.700 zł. Łączny limit zobowiązań i łączne nakłady finansowe zwiększono o kwotę 5.125.000 zł.
W związku z uzyskaniem dofinansowania z RPO wprowadzono nowe zadanie pod nr 1.1.2.1 - na zachowanie dziedzictwa kulturowego gminy Katy Wrocławskie poprzez "Rewaloryzację zabytkowego parku w Zabrodziu - I etap oraz rewaloryzację zabytkowego parku oraz ruin dworu nawodnego w Smolcu ". Łączne nakłady finansowe wynoszą 5.125.000 zł, limit roku 2018 - 2.478.300 zł i limit roku 2019 - 2.646.700 zł. Łączny limit zobowiązań wynosi 5.125.000 zł.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone uchwałą Rady Miejskiej z dnia 24 maja 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale Rady Miejskiej i zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w miesiącach kwietniu i maju. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 947.878,06 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 751.194,44 zł, w tym dochody z podatków i opłat o kwotę 171.000 zł i z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 578.994,44 zł z tego dotacja na zwrot podatku akcyzowego zawartego w oleju napędowym dla rolników 526.606,44 zł.
Dochody majątkowe zwiększono o kwotę 196.683,62 zł w związku z przeniesieniem środków z wydatków niewygasających .
Zwiększono ogółem wydatki o kwotę 947.878,06 zł w tym zwiększono wydatki bieżące o kwotę 745.494,44 zł i wydatki majątkowe o kwotę 202.383,62 zł .
Deficyt budżetu się nie zmienił i wynosi 29.053.500 zł. Przychody budżetu się nie zmieniły i wynoszą 36.675.000 zł, jak również rozchody nie zmieniły swojej wielkości i wynoszą 7.621.500 zł. Nie zmienił się limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.378.500 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.621.500 zł.
W załączniku nr 2 Wykaz Przedsięwzięć dokonano zmian wysokości limitów w wydatkach majątkowych w poszczególnych latach tj: w 2018 roku zmniejszono o kwotę 1.188.200 zł, a w 2019 r. zwiększono o kwotę 450.000 zł. Łączny limit zobowiązań zmniejszono o 738.200 zł a łączne nakłady finansowe zmniejszono o kwotę 3.461.536 zł.
Zmiany dokonano w zadaniu nr 1.3.2.8 - Rewitalizacja rynku w Kątach Wrocławskich - II etap - zmieniając nazwę zadania i dokonując podziału na dwa projekty :
- pierwszy projekt z dofinansowaniem środków unijnych -zadanie kończy się roku bieżącym tj. 2018,
- drugi projekt obejmujacy kontynuację dużego projektu wyodrębniający II etap- obejmujący teren pomiędzy kościołem a pierzeją wschodnią. Zmniejszono limit roku 2018 r o kwotę 1.188.200 zł i łączne nakłady finansowe o kwotę 4.542.536 zł.
W związku z brakiem rozstrzygnięcia przetargów i z większymi kosztami po sporządzeniu kosztorysów inwestorskich niż zakładano wcześniej, wprowadzono nowe zadanie pod nr 1.3.2.15 - Budowa świetlicy wiejskiej w Kębłowicach i Kilianowie- jako zadanie dwu letnie z terminem realizacji czerwiec 2019 . Limit roku 2018 wynosi 600.000 zł, a roku 2019 wynosi 450.000 zł. Łączne nakłady finansowe wynoszą 1.081.000 zł, a limit zobowiązań 1.050.000 zł.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone uchwałą Rady Miejskiej nr XLIII/557/18 z dnia 28 czerwca 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale Rady Miejskiej i zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w miesiącach maj, czerwiec. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 824.587 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 724.587 zł, w tym z podatku od czynnosci cywilno-prawnych o kwotę 472.700 zł i z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 250.000 zł- udzielona pomoc finasowa przez gminę Kobierzyce. Dochody majątkowe zwiększono o kwotę 100.000 zł w związku z podpisanym porozumieniem na realizacje zadania "Przebudowa chodnika w m. Bogdaszowice".
Zwiększono ogółem wydatki o kwotę 824.587 zł w tym zwiększono wydatki bieżące o kwotę 285.011 zł i wydatki majątkowe o kwotę 539.576 zł.
Deficyt budżetu ustalono w wysokości 29.053.500 zł. Przychody budżetu się nie zmieniły i wynoszą 36.675.000 zł. Rozchody wynoszą 7.621.500 zł. Nie zmienił się limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.378.500 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.621.500 zł.
W załączniku nr 2 Wykaz Przedsięwzięć dokonano zwiększenia wysokości limitów w wydatkach majątkowych w poszczególnych latach tj: w 2018 roku o kwotę 5.000.000 zł, w 2019 r. o kwotę 6.000.000 złi w roku 2020 o kwotę 6.000.000 zł . Łączny limit zobowiązań i łączne nakłady finansowe zwiększono o kwotę 17.000.000 zł.
W celu przeprowadzenia nowego postępowania przetargowego wprowadzono zadanie wieloletnie pod nazwą "Umowa na wywóz odpadów komunalnych i ich segregacja" Łączne nakłady finansowe wynoszą 17.000.000 zł, limit roku 2018 - 5.000.000 zł , limit roku 2019 - 6.000.000 zł i limit roku 2020 - 6.000.000. Łączny limit zobowiązań wynosi 17.000.000 zł.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone uchwałą nr XLIV/571/18 Rady Miejskiej z dnia 23 sierpnia 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale Rady Miejskiej i zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w miesiącach czerwiec i lipiec. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 3.527.674,96 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 2.411.415,66 zł, w tym z tytułu podatków i opłat 70.000 zł i z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 1.490.625,66 zł. Dochody majątkowe zwiększono o kwotę 1.116.259,30 zł, w tym 960.528,30 zł z tytułu otrzymania dodatkowej dotacji na rewaloryzację parku staromiejskiego w Kątach Wr. 761.766,30 i rewaloryzację parku w Zabrodziu i Smolcu 198.762 zł.
Zwiększono ogółem wydatki o kwotę 3.527.674,96 zł w tym zwiększono wydatki bieżące o kwotę 3.238.131,66 zł i wydatki majątkowe o kwotę 289.543,30 zł.
Deficyt budżetu nie zmienił sie i wynosi 29.053.500 zł. Przychody budżetu się nie zmieniły i wynoszą 36.675.000 zł. Rozchody wynoszą 7.621.500 zł. Nie zmienił się limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.378.500 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.621.500 zł.
W załączniku nr 2 - Wykaz Przedsięwzięć dokonano uaktualnienia wysokości limitów w wydatkach bieżących i majątkowych zadań wieloletnich zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale i zarzadzeniu. Zwiększono ogółem limity roku 2018 o kwotę 1.237.012 zł, z tego : limit wydatków bieżących o kwotę 844.000 zł i limit wydatków majątkowych o kwotę 393.012 zł. W roku 2019 zwiększono limit wydatków majątkowych o kwotę 1.605.964 zł. Łączny limit zobowiązań zwiększono o kwotę 2.842.976 zł, a łączne nakłady finansowe zwiększono o kwotę 2.969.476 zł.
nr 1.1.2.1 - Rewaloryzacja parku w Zabrodziu i Smolcu - zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 198.762 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 198.762 zł - otrzymano dodatkową dotację,
nr 1.3.1.6 - Umowa na wywóz odpadów komunalnych- zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 844.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 844.000 zł - zwiększenie planu wydatków,
nr 1.3.2.1 - Projekty - zmniejszono limit wydatków roku 2018 o kwotę 126.500 zł. Limit zobowiązań zmniejszono o 126.500 zł - zmiana planu wydatków,
nr 1.3.2.15 - Budowa świetlicy w Kębłowicach i Kilianowie- zwiększono limit wydatków roku 2018 o kwotę 18.750 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 18.750 zł - zwiększenie planu o brakującą kwotę do rozstrzygnięcia przetargu.
Wprowadzono nowe zadania wieloletnie :
nr 1.1.2.2 - Rewitalizacja parku na terenie m. Pietrzykowice. Łączne nakłady finansowe wynoszą 1.407.964 zł, limit roku 2018 - 300.000 zł, limit roku 2019 - 1.107.964 zł. Łączny limit zobowiązań wynosi 1.407.964 zł. - wydłużenie terminu relizacji zadania.
nr 1.3.2.16 - Wymiana nawierzchni placu zabaw przedszkola na bezpieczną nawierzchnię w Kątach Wrocławskich. Łączne nakłady finansowe wynoszą 500.000 zł, limit roku 2018 - 2.000 zł, limit roku 2019 - 498.000 zł. Łączny limit zobowiązań wynosi 500.000 zł. -przeniesiono zadanie na rok 2019, przetarg nie wyłonił oferenta ze względu na brak ofert.
Objaśnienia do zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej wprowadzone projektem uchwały Rady Miejskiej z dnia 25 września 2018 roku.
W załączniku nr 1 WPF zmieniono plan dochodów i wydatków zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale Rady Miejskiej i zarządzeniach Burmistrza Miasta i Gminy wydanymi w miesiącach: sierpień i wrzesień. W związku z powyższym zwiększono ogółem dochody o kwotę 984.554 zł z tego : dochody bieżące o kwotę 252.162 zł, w tym z tytułu dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące o kwotę 228.096 zł, w tym dotacja na zwrot części wydatków wykonanych z funduszu sołeckiego w 2017 roku kwota 125.934 zł. Dochody majątkowe zwiększono o kwotę 732.392 zł, w tym: zwiększono dotację na przyszkolną pływalnię w Kątach Wrocławskich 376.350 zł i na program współfinansowany ze środków UE na wdrożenie programu zwiększenie dostępności i jakości elektronicznych usług dla mieszkańców kwota 291.598 zł.
Deficyt budżetu nie zmienił sie i wynosi 29.053.500 zł. Przychody budżetu się nie zmieniły i wynoszą 36.675.000 zł. Rozchody wynoszą 7.621.500 zł. Nie zmienił się limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych w 2018 roku, który wynosi 31.000.000 zł i jest przeznaczony na pokrycie deficytu budżetu w wysokosci 23.378.500 zł oraz spłatę kredytów i pożyczek w wysokości 7.621.500 zł.
W załączniku nr 2 - Wykaz Przedsięwzięć dokonano uaktualnienia wysokości limitów w wydatkach bieżących i majątkowych zadań wieloletnich zgodnie ze zmianami dokonanymi w uchwale i zarządzeniach. Zmniejszono limit wydatków majątkowch roku 2018 o kwotę 205.000 zł, natomiast zwiększono limit wydatków majątkowych roku 2019 o kwotę 885.300 zł. Łączny limit zobowiązań i łączne nakłady zwiększono o kwotę 680.300 zł.
nr 1.1.2.1 - Rewaloryzacja parku w Zabrodziu i Smolcu - zwiększono limit wydatków roku 2019 o kwotę 540.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 540.000 zł - zwiększenie planu wydatków w celu rozstrzygnięcia postępowania przetargowego ,
nr 1.3.2.1 - Projekty- zmniejszono limit wydatków roku 2018 o kwotę 6.000 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zmniejszono także o 6.000 zł - Rada sołecka Smolec Osiedle zrezygnowała z projektu boiska treningowego,
nr 1.3.2.6- Budowa kanalizacji sanitarnej wschód - zmniejszono limit wydatków roku 2018 o kwotę 200.000 zł. Limit zobowiązań łączne nakłady zmniejszono o 200.000 zł - wykonanie dodatkowych odcinków kanalizacji w Zabrodziu,
nr 1.3.2.7 - Dostosowanie lini kolejowej nr 274- zwiększono limit wydatków roku 2019 o kwotę 46.300 zł. Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań zwiększono także o 46.300 zł - realizacja przesunięta na II kwartał roku 2019 w związku z brakiem podpisania umowy o dofinansowanie.
Wprowadzono nowe zadanie wieloletnie :
nr 1.3.2.18 - Budowa terenu rekreacyjnego w m. Zabrodzie. Łączne nakłady finansowe wynoszą 300.000 zł, limit roku 2018 - 1.000 zł, limit roku 2019 - 299.000 zł. Łączny limit zobowiązań wynosi 300.000 zł. - realizacja przesunięta na rok 2019- zadanie będzie realizowane po podpisaniu umowy z Urzędem Marszałkowskim.
[1]) Wzór może być stosowany także w układzie pionowym, w którym poszczególne pozycje są przedstawione w kolumnach, a lata w wierszach.
[2]) Zgodnie z art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. W sytuacji dłuższego okresu prognozowania finansowego wzór stosuje się także dla lat wykraczających poza minimalny (4-letni) okres prognozy, wynikający z art. 227 ustawy.
[3]) W pozycji wykazuje się kwoty wszystkich podatków i opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, a nie tylko podatków i opłat lokalnych.
[4]) W pozycji wykazuje się kwoty dla lat budżetowych 2013–2018.
[5]) W pozycji wykazuje się w szczególności kwoty przychodów z tytułu prywatyzacji majątku oraz spłaty pożyczek udzielonych ze środków jednostki.
[6]) W pozycji wykazuje się w szczególności wyłączenia wynikające z art. 36 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. poz. 1456 oraz z 2013 r. poz. 1199) oraz kwoty wykupu obligacji przychodowych
[7]) Skorygowanie o środki określone w przepisach dotyczy w szczególności powiększenia o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych, zgodnie z art. 242 ustawy.
[8]) Pomniejszenie wydatków bieżących, zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, dotyczy lat 2013–2015.
[9]) Przeznaczenie nadwyżki budżetowej, inne niż spłaty kredytów, pożyczek i wykup papierów wartościowych, wymaga określenia w objaśnieniach do wieloletniej prognozy finansowej.
[10]) W pozycji wykazuje się kwoty wydatków w ramach zadań własnych klasyfikowanych w dziale 750 – Administracja publiczna w rozdziałach właściwych dla organów i urzędów jednostki samorządu terytorialnego (rozdziały od 75017 do 75023).
[11]) W pozycji wykazuje się wartość inwestycji rozpoczętych co najmniej w poprzednim roku budżetowym, którego dotyczy kolumna.
[12]) W pozycji wykazuje się wartość nowych inwestycji, które planuje się rozpocząć w roku, którego dotyczy kolumna.
[13]) W pozycji 12.1.1.1, 12.2.1.1, 12.3.2, 12.4.2, 12.5.1, 12.6.1, 12.7.1 oraz 12.8.1 wykazuje się wyłącznie kwoty wynikające z umów na realizację programu, projektu lub zadania zawartych na dzień uchwalenia prognozy, a nieplanowanych do zawarcia w okresie prognozy.
[14]) Przez program, projekt lub zadanie finansowane w co najmniej 60% środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy rozumieć także taki program, projekt lub zadanie przynoszące dochód, dlaktórych poziom finansowania ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, ustala się po odliczeniu zdyskontowanego dochodu obliczanego zgodnie z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi takiego programu, projektu lub zadania.
[15]) Pozycje sekcji 15 są wykazywane wyłącznie przez jednostki samorządu terytorialnego emitujące obligacje przychodowe.
[16]) Pozycje sekcji 16 wykazują wyłącznie jednostki objęte procedurą wynikającą z art. 240a lub art. 240b ustawy
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
XLV-583-18.pdf (PDF, 552.81Kb) | 2018-10-01 13:02:39 | 114 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Jarosław Wojciechowski Data wytworzenia:
25 wrz 2018
Osoba dodająca informacje
Alicja Sawoniewicz Data publikacji:
01 paź 2018, godz. 13:02
Osoba aktualizująca informacje
Alicja Sawoniewicz Data aktualizacji:
01 paź 2018, godz. 13:02