Uchwała nr XLIV/581/21 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich
Uchwała Nr XLIV/581/21 z dnia 25 listopada 2021 r.
Uchwała Nr XLIV/581/21
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 listopada 2021 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich
Na podstawie art.18 b ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1372) w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm), Rada Miejska uchwala:
§ 1. Po rozpoznaniu skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich, Rada Miejska uznaje skargę za zasadną w części dotyczącej przekroczenia terminu na przekazanie odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego. W pozostałym zakresie skarga jest bezzasadna.
§ 2. Celem wykonania niniejszej uchwały upoważnia się Przewodniczącą Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich do zawiadomienia podmiotu wnoszącego skargę o sposobie jej rozpatrzenia.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Załącznik do uchwały Nr XLIV/581/21
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 25 listopada 2021 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik1(1007).pdf
uzasadnienie
Do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich wpłynęła skarga Pana M…K… z dnia 27 sierpnia 2021 r. (data wpływu do Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie) na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich (dalej jako: GOPS), dotycząca nieprawidłowości w działaniu tejże instytucji. Skarżący podniósł:
-wątpliwą kulturę osobistą pracownic GOPS ,
-dopuszczenie się przez nie rażącego łamania prawa tj. nieprzestrzeganie terminów rozpatrzenia spraw, nieumiejętne interpretowanie obowiązujących przepisów,
-naruszenie danych osobowych.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 24 września 2021 roku wstępnie zapoznała się z treścią złożonej skargi. Podczas posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w dniu 14 października 2021 r. Strony postępowania przedstawiły swoje stanowisko w sprawie. Skarżący podtrzymał żądanie będące przedmiotem skargi.
Jednakże ze względu na konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego mającego na celu ustalenie stanu faktycznego i prawnego objętego skargą, uzyskania opinii prawnej oraz przeprowadzenia analizy zebranej dokumentacji, pismem z dnia 24 września 2021 r. oraz pismem z dnia 26 października 2021 r. zawiadomiono Skarżącego o nowym terminie załatwienia sprawy, wyznaczonym na dzień 29 października 2021 r., a następnie na dzień 29 listopada 2021 r.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zważyła co następuje:
Zarzut Skarżącego dot. ,,wątpliwej kultury osobistej pracownic’’ nie można uznać za zasadny. W oparciu o akta sprawy brak jest podstaw, by uznać zarzut niekulturalnego zachowania pracowników i kierownika GOPS za zasadny, skarżący w żaden sposób nie wykazał zasadności swojego zarzutu. Kierownik GOPS, w swoich wyjaśnieniach wskazuje, że wszelkie rozmowy ze skarżącym prowadzone były w sposób kulturalny, z zachowaniem wszelkich zasad kultury osobistej. Z każdego spotkania sporządzany był protokół, do treści którego Skarżący nigdy nie miał zastrzeżeń, a podczas rozmów nie zarzucał również nigdy braku kultury osobistej.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zważyła nadto, że w przypadku zarzutu ,,nieumiejętnego interpretowania obowiązujących przepisów’’, w świetle zebranego materiału dowodowego, pracownicy GOPS, prowadząc postępowanie administracyjne i wydając decyzję administracyjną działali z zachowaniem wymaganej należytej staranności, w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie, w konsultacji z prawnikiem i po uzyskaniu opinii Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, a także po wystosowaniu zapytania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego z prośbą o wytyczne, co do sposobu interpretacji przepisu.
Natomiast zarzut ,,nieprzestrzegania terminów rozpatrzenia spraw’’ dotyczył uchybienia terminu na przekazanie odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego. Zgodnie z art. 133 k.p.a, organ administracji publicznej, który wydał decyzję, obowiązany jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w terminie siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowej decyzji. Przekazanie odwołania organowi odwoławczemu jest czynnością materialno-techniczną, na którą nie przysługuje zażalenie w trybie art. 37 k.p.a. W przedmiotowej sprawie doszło do przekroczenia terminu. Zważywszy na powyższe, zarzut został uznany jako zasadny. Odnośnie zarzutu naruszenia danych osobowych - Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, a następnie Rada Gminy nie ma kompetencji do rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii, bowiem toczy się postępowanie przed organem właściwym, to jest Urzędem Ochrony Danych Osobowych.
W związku z powyższym skargę na działanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kątach Wrocławskich uznaje się za zasadną w części dotyczącej uchybienia terminu na przekazanie akt sprawy do organu odwoławczego, w pozostałym zakresie wniesione zarzuty nie znajdują uzasadnienia.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
wyniki glosowania 581.pdf (PDF, 18.79Kb) | 2021-12-03 10:30:45 | 4 | |
XLIV-581-21.pdf (PDF, 682.87Kb) | 2021-12-03 10:30:45 | 6 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Alicja Sawoniewicz Data wytworzenia:
03 gru 2021
Osoba dodająca informacje
Alicja Sawoniewicz Data publikacji:
03 gru 2021, godz. 10:30
Osoba aktualizująca informacje
Alicja Sawoniewicz Data aktualizacji:
03 gru 2021, godz. 10:30