Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała nr XIX/288/20 w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19

Uchwała Nr XIX/288/20 z dnia 30 kwietnia 2020 r.

Uchwała Nr XIX/288/20
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 30 kwietnia 2020 r.

w sprawie przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 15q w związku z art. 15zzzh ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374, ze zm.), uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Przedłuża się do 30 września 2020 r. terminy płatności rat podatku od nieruchomości płatnych w maju i czerwcu 2020 roku przedsiębiorcom, będącymi podatnikami podatku od nieruchomości, prowadzącymi na terenie Gminy Kąty Wrocławskie działalność gospodarczą, których działalność została na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 roku (Dz.U. z 2020 r. poz.566), z dnia 10 kwietnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 658) i z dnia 19 kwietnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 697) w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii czasowo ograniczona.

2. Przedłuża się do 30 września 2020 r. terminy płatności rat podatku od nieruchomości płatnych w maju
i czerwcu 2020 roku także pozostałym, niewymienionym w ust. 1 : mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm. ), będącymi podatnikami podatku od nieruchomości, prowadzącymi na terenie Gminy Kąty Wrocławskie działalność gospodarczą, u których ma miejsce spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 30%, w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

3. Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia oświadczenia, o którym mowa w §3 ust. 1 pkt 1 niniejszej uchwały w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego.

§ 2.  Pomoc, o której mowa w niniejszej uchwale stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego i jest udzielana zgodnie z pkt 3.1 Komunikatu Komisji Europejskiej: Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19.

§ 3. 1. Warunkiem uzyskania pomocy przez przedsiębiorcę, o którym mowa w §1 ust. 2 jest przedstawienie :

1) oświadczenia o spadku obrotów gospodarczych w rozumieniu § 1 ust. 3 niniejszej uchwały, którego wzór stanowi Załącznik nr 1 do uchwały,

2) formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 stanowiącego Załącznik nr 2 do uchwały.

§ 4.  Dokumenty, o których mowa w § 3 można złożyć w następujący sposób:

a) w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą EPUAP podpisany profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lub

b) w formie elektronicznej wysyłając na adres e-mail: Urzędu, podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

c) lub w formie pisemnej za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Urzędu,

d) lub osobiście w siedzibie Urzędu.

§ 5.  Dokumenty, o których mowa w § 3 uchwały należy złożyć przed pierwszym ulegającym przedłużeniu terminem płatności raty podatku.

§ 6.  Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.

§ 7.  Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 maja 2020 r.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej


Grzegorz Pacyna

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XIX/288/20
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik2(126).pdf

 

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XIX/288/20
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik1(600).pdf

 

 

 

uzasadnienie

W dniu 31 marca 2020 roku weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2020.568). Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu, nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 roku.

Korzystając z nadanych uprawnień oraz chcąc wspierać lokalnych przedsiębiorców Rada Miejska w Kątach Wrocławskich wprowadza przedłużenie terminu płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w miesiącu maj i czerwiec 2020 r. do 30 września 2020 r.:

a) wskazanym grupom przedsiębiorców, będących podatnikami podatku od nieruchomości, prowadzących na terenie Gminy Kąty Wrocławskie działalność gospodarczą, wymienionych
w Rozporządzeniach Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, w których ustanowiono czasowe ograniczenie prowadzenia przez przedsiębiorców określonych zakresów działalności, w tym między innymi działalności handlowej, hotelarskiej, turystycznej, gastronomicznej, rozrywkowej, oświatowej, leczniczej.

b) oraz mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu o co najmniej 30% w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w maju i czerwcu 2020 r., do 30 września 2020 r.

Jeżeli rada gminy podejmie uchwałę w sprawie przedłużenia terminu płatności raty podatku,
a podatnik zapłaci raty w terminach ustawowych, to w jego przypadku nie dojdzie do udzielenia pomocy publicznej.

Mając na uwadze wytyczne i wyjaśnienia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2020 r., znak: PS2.844.79.2020 w sprawie stosowania w gminach przepisów tarczy antykryzysowej o podatkach,
w tym dotyczących przedłużenia terminu płatności raty podatku po upływie tego terminu, minister wyjaśnia że nie jest możliwe przedłużenie terminu raty, która już minęła.

Ponadto, udzielana pomoc jest pomocą publiczną i jej dopuszczalność odnosi się do przedsiębiorców, którzy na dzień 31 grudnia 2019 r. nie spełniali kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt. 18 rozporządzenia KE nr 651/2014.

Z uwagi na charakter niniejszej uchwały i okoliczności jej wydania, na podstawie przepisu art. 4 ust. 1 w związku z art. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, koniecznym stało się nadanie aktowi wstecznej mocy obowiązującej.  W myśl art. 4 ust. 1 tejże ustawy akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy.   Z kolei zgodnie z jej art. 5 przepisy art. 4 nie wyłączają możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie. Jak wskazuje się w judykaturze skoro art. 5 powołanej ustawy dopuszcza nadanie aktowi normatywnemu mocy wstecznej, ale tylko jeżeli zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie to obowiązkiem organów w przypadku korzystania z tej instytucji prawnej jest podanie faktycznego i prawnego uzasadnienia, że pomimo działania wstecz aktu normatywnego będzie on realizował zasady demokratycznego państwa prawa (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. akt: I SA/Ke 109/12). 

Z uwagi na wyłuszczone wyżej powody, w szczególności fakt, że pandemia COVID-19 wywołuje coraz poważniejsze skutki w sferze gospodarczej, co bezpośrednio dotyka lokalnych przedsiębiorców, w okolicznościach niniejszej sprawy mamy do czynienia z przypadkiem, w którym wprowadzenie ekstraordynaryjnej instytucji nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej nie będzie stało w opozycji do zasad demokratycznego państwa prawnego.

W wyniku próby dokonania analizy (w oparciu o dostępne publiczne rejestry), biorąc pod uwagę krąg podmiotów gospodarczych, które mogłyby skorzystać z zaproponowanej w uchwale ulgi, w postaci przesunięcia w czasie wpływu dochodów z tytułu podatku od nieruchomości na mocy niniejszej uchwały podjęto próbę oszacowania skutków finansowych zastosowanej ulgi:

- w stosunku do pierwszej wskazanej grupy przedsiębiorców na poziomie około 96 tysięcy złotych; wartość ta stanowi kwotę utraconych wpływów do budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości (V i VI rata) 2020 r. (przedsiębiorstwa około 75 tysięcy złotych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą około 20.000 zł, lekarze to kwota około 1.500 zł.);

- w stosunku do drugiej wskazanej grupy przedsiębiorców wartość kwoty skutku przesunięcia wpłat do budżetu nie jest możliwa do oszacowania z uwagi na fakt, że gmina nie dysponuje wiedzą, jaki krąg podmiotów gospodarczych w wyniku epidemii osiągnie spadek obrotów o minimum 30 %.

Reasumując, z uwagi na brak możliwości wskazania grupy wszystkich przedsiębiorców, którzy spełnią kryterium wynikające z niniejszej uchwały należy uznać, że szacowana wartość jest jedynie wstępną próbą określenia skutków. W związku z powyższym z pewnością będzie ona odbiegać od wstępnie szacowanej. Biorąc pod uwagę powyższe oraz dynamikę zmian przepisów specustaw a także obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej, które będą miały zastosowanie po dniu 30 września br. w zakresie stosowania ulg w indywidualnych postępowaniach wnioskowych zachodzi konieczność bieżącego monitorowania sytuacji finansowej gminy.

 

 

 

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
wyniki glosowania 288.pdf (PDF, 24.27Kb) 2020-05-08 09:39:41 56
XIX-288-20.pdf (PDF, 718.06Kb) 2020-05-08 09:39:41 48
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Data wytworzenia:
07 maj 2020

Osoba dodająca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data publikacji:
07 maj 2020, godz. 13:56

Osoba aktualizująca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data aktualizacji:
08 maj 2020, godz. 09:39