Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała nr LXXIII/908/23 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2024-2041

Uchwała Nr LXXIII/908/23 z dnia 19 grudnia 2023 r.

Uchwała Nr LXXIII/908/23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 19 grudnia 2023 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2024-2041

Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r.  poz. 1270 ze zm.) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Przyjmuje się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2024-2041, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały.

2. Przyjmuje się wykaz realizowanych przedsięwzięć, zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały.

§ 2. Objaśnienia przyjętych wartości w Wieloletniej Prognozie Finansowej stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 3. Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie do zaciągania zobowiązań:

1) związanych z realizacją przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2, do wysokości limitów określonych w załączniku nr 2,

2) z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki, z których terminy płatności wykraczają poza rok budżetowy.

§ 4. Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie do przekazania uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w § 3 kierownikom jednostek organizacyjnych Gminy.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Kąty Wrocławskie.

§ 6. Z dniem 31 grudnia 2023 r. traci moc Uchwała Nr LIX/762/22 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 grudnia 2022 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2023-2041.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

 

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej


Anna Skórczak

 

Uzasadnienie

Przepisy reformujące sektor finansów publicznych wprowadziły obowiązek opracowania na poziomie jednostek samorządu terytorialnego wieloletniej prognozy finansowej  zwanej dalej WPF.

Art.227. ustawy o finansach publicznych wskazuje, że wieloletnią prognozę finansową opracowuje się na rok budżetowy oraz na conajmniej trzy kolejne lata, a prognozę kwoty długu, stanowiącą część wieloletniej prognozy finansowej sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie.

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr LXXIII/908/23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 19 grudnia 2023 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik1(1352).pdf

 

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr LXXIII/908/23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 19 grudnia 2023 r.
/pliki/katywroclawskie/pliki/Zalacznik2(363).pdf

 

 

Załącznik Nr 3 do uchwały Nr LXXIII/908/23
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 19 grudnia 2023 r.

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej
Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2024-2041

Wieloletnią prognozę sporządzono zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych art. 226 do art. 232. Równolegle do projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej zarząd przedstawia projekt budżetu na kolejny rok. Zgodnie z treścią art. 229 uofp wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie jednostki samorządu terytorialnego powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego.

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie jest projekt uchwały budżetowej na 2024 rok, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Kąty Wrocławskie za lata 2022 i 2023, wartości planowane na koniec III kwartału 2023 roku oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw, które zostały przedstawione w założeniach do budżetu  w czerwcu i zaktualizowane w październiku 2023 r. W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2023 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Kąty Wrocławskie na dzień przygotowania projektu.

Art.227. ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2041. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Kąty Wrocławskie została przygotowana na lata 2024-2041.

Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. Nie planuje się także wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, które przekraczałyby okres prognozy kwoty długu.

Wieloletnia prognoza finansowa na lata 2024-2041 Gminy Kąty Wrocławskie zakłada przede wszystkim kontynuację realizacji przedsięwzięć już rozpoczętych, zadań do których gmina uzyskała dofinansowanie lub złożone zostały wnioski o przyznanie środków zewnętrznych.

1. Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Kąty Wrocławskie wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – produkt krajowy brutto (PKB) oraz wskaźnik inflacji (CPI) oraz wskaźnik wynagrodzeń. Planowane wartości poddano także korektom merytorycznym, uwzględniając charakterystykę wpływów i wydatków oraz planowanych do realizacji strategicznych inwestycji tj. budowa nowej szkoły w Krzeptowie, Rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich oraz kontynuację zadań kanalizacyjnych.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 03 października 2023 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy:

Rok

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

2025

3,40%

4,10%

2,80%

2026

3,10%

3,10%

2,80%

2027

3,00%

2,50%

2,50%

2028

2,80%

2,50%

2,60%

2029

2,60%

2,50%

2,60%

2030

2,50%

2,50%

2,60%

2031

2,40%

2,50%

2,50%

2032

2,30%

2,50%

2,50%

2033

2,30%

2,50%

2,50%

2034

2,30%

2,50%

2,50%

2035

2,30%

2,50%

2,40%

2036

2,20%

2,50%

2,40%

2037

2,00%

2,50%

2,40%

2038

1,90%

2,50%

2,40%

2039

1,90%

2,50%

2,30%

2040

1,80%

2,50%

2,30%

2041

1,60%

2,50%

2,30%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 3 października 2023 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2023.

Prognozę oparto o następujące założenia:

1)  dla roku 2024 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;

2)  dla lat 2025-2041 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki dynamiki średniorocznej inflacji (CPI), dynamiki realnej PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych gminy.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2024 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2024 rok. Od 2025 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

Obraz w treści dokumentu

gdzie:

– Obraz w treści dokumentu

  wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

– Obraz w treści dokumentu

  wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

– Obraz w treści dokumentu

  waga wskaźnika PKB przemnożona przez wskaźnik PKB w danym roku;

– Obraz w treści dokumentu

  waga wskaźnika inflacji przemnożona przez wskaźnik inflacji w danym roku;

– Obraz w treści dokumentu

   waga wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń przemnożona przez wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń w danym roku;

– Obraz w treści dokumentu

  współczynnik stałego wzrostu.

 

2. Dochody

Prognozy dochodów Gminy Kąty Wrocławskie dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

1.  dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;

2.  dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;

3.  subwencję ogólną;

4.  dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;

5.  pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

1.  dochody ze sprzedaży majątku;

2.  dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.

2.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Kąty Wrocławskie oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

dochody z udziału w PIT

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

dochody z udziału w CIT

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

subwencja ogólna

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

dotacje bieżące

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

pozostałe, w tym:

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

z podatku od nieruchomości

2025

0,00%

100,00%

2026-2027

0,00%

100,00%

2028-2041

100,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Dochody szacowano zachowując zasadę ostrożności z uwagi na obecną sytuację makroekonomiczną i polityczną kraju. Wzrost dochodów z udziału PIT szacowano na podstawie danych statystycznych pokazujących znaczącą dynamikę wzrostu liczby mieszkańców Gminy Kąty Wrocławskie.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2024 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Kąty Wrocławskie, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2024 r. ustalono więc na poziomie 67.900.000,00 zł, co stanowi 113,49% dochodów z tego tytułu planowanych do uzyskania na koniec 2023 r.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

Dokonano analizy wpływów z tytułu tego podatku w latach 2017 – 2023. Dynamika wzrostu przedstawia się następująco:

2017 – 102 %

2018 – 111 %

2019 – 103 %

2020 – 131 %

2021 – 112 %

2022 – 110 %

2023 wykonanie III kw/2022 wykonanie III kw – 135 %

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w latach 2024-2041 przyjęto wpływy w oparciu o dynamikę wzrostu wpływów z tych źródeł z ostatnich sześciu lat, biorąc pod uwagę znaczny wzrost liczby podatników na ternie gminy w ostatnich latach, jednocześnie uwzględniając bieżącą sytuację makroekonomiczną w kraju. Prognozowane wartości skorygowano o kwotę obniżki wynikającej z reformy Polski Ład.

Tabela 3. Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych i dynamika wzrostu:

rok

Dochody wykonane

Dynamika wzrostu

2015

22 732 401,00

 

2016

25 950 994,00

114%

2017

28 926 781,00

111%

2018

34 297 029,00

119%

2019

38 252 638,00

112%

2020

43 135 871,00

113%

2021

46 691 667,00

108%

       2022

50 427 000,36

108%

Plan  2023

43 598 764,00

86 %

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 4. Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych i dynamika wzrostu: 

rok

Dochody wykonane

Dynamika wzrostu

2015

2 322 595,13

 

2016

3 240 061,63

140%

2017

4 422 807,64

137%

2018

4 325 831,11

98%

2019

5 743 786,92

133%

2020

5 150 063,14

90%

2021

6 498 621,73

126%

2022

7 212 931,00

111%

Plan 2023

11 260 162,00

156%

Źródło: Opracowanie własne.

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2024 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli nr 2.

2.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości.

W 2024 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 150 000,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności.

Wartość zaplanowanych w 2024 roku dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższej tabeli.

Tabela 5. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2023 roku

Położenie nieruchomości

adres lokalu

Planowany dochód

Bogdaszowice

ul. Główna 27

66 000

Smolec

ul. Lipowa 6

84 000

Źródło: Opracowanie własne.

W 2024 roku zaplanowano również dotacje oraz środki przeznaczone na inwestycje w wysokości  38 503 625,96 zł.

·dochody z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych tj.:

a) 10 598 668,52 zł – tytułem środki na realizację inwestycji: „Rewitalizacja Rynku w Kątach Wrocławskich polegająca na modernizacji infrastruktury drogowej”;

b) 9 975 000,00 zł - środki na realizację inwestycji: ”Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: Cesarzowice, Gądów, Nowa Wieś Wrocławska”;

c) 4 000 000,00 zł - środki na realizację inwestycji: „Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pełcznica;

d) 1 254 400,00 zł - środki na realizację inwestycji: „Budowa świetlicy wiejskiej w Krzeptowie”;

·dotacja celowa z tytułu pomocy finansowej przy współpracy z Gminą Miękinia zadania własnego Województwa Dolnośląskiego pn. „Skomunikowanie A4-S5. Budowa drogi wojewódzkiej Kąty Wrocławskie – Błonie” kwota  312 444,44 zł, w tym:

a) Gmina Miękinia kwota 156 222,22 zł,

b) Województwo Dolnośląskie kwota 156 222,22 zł;

·dotacja z Rządowego Funduszu Odbudowy Zabytków w łącznej kwocie 633 888,00 zł w tym:

a) dla Parafii Rzymskokatolickiej pw. Piotra i Pawła w Katach Wrocławskich na realizację inwestycji pt. „Renowacja ścian nawy i prezbiterium Kościoła pw. Św. Mikołaja w Pełcznicy  wraz z kontynuacją prac konserwatorskich przy zabytkowym wyposażeniu” kwota 504 000,00 zł,

b) dla Parafii Rzymskokatolickiej pw. Wniebowstąpienia Pana Jezusa w Jaszkotlu na realizację zadania pt. „Konserwacja ratunkowa ołtarza głównego z 1700r. z kościoła pw. Wniebowstąpienia Pana Jezusa w Jaszkotlu – I etap” kwota 129 888,00 zł;

·dotacji ze środków NFOŚiGW na zadanie pn. „Projekt oraz budowa Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzeptowie” w kwocie  2 180 364,00 zł;

·dotacja z Aglomeracji Wrocławskiej na sfinansowanie realizacji zadania pn. „Budowa Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzeptowie – wyposażenie zaplecza kuchennego” w kwocie 240 000,00 zł;

·dofinansowanie w formie dotacji z WFOŚiGW na realizację programu priorytetowego „Ciepłe Mieszkanie” w kwocie 575 000,00 zł;

·w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021 - 2027 (ZiT) planuje się pozyskanie dofinansowania w ramach naboru wniosków w trybie niekonkurencyjnym realizowanym w 2023 roku w łącznej kwocie 4 517 999,00 zł, na zadania:

a) budowa świetlicy wiejskiej wraz z kuźnią talentów w Sadkowie w kwocie 2 800 000,00 zł,

b) odnowa przestrzeni publicznej w celu stworzenia miejsc do wypoczynku i rekreacji na terenie gminy Kąty Wrocławskie w tym poprzez rewitalizację parku gminnego w Smolcu w kwocie  1 367 999,00 zł,

c) budowa obiektów małej architektury na terenie Szkoły Podstawowej w Małkowicach w kwocie 350 000,00 zł;

·przyznanie pomocy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. „Budowa drogi gminnej wokół Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Krzeptowie” w kwocie  3 424 000,00 zł;

·w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 planuje się pozyskanie środków dla projektu „Cyberbiespieczny Samorząd” w wysokości 791 862,00 zł.

3. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Kąty Wrocławskie dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

3.1. Wydatki bieżące

Poziom prognozowanych wydatków bieżących zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

·wynagrodzenia i składki od nich naliczane;

·wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;

·pozostałe wydatki bieżące.

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się wydatków budżetu Gminy Kąty Wrocławskie oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach wydatków bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik makroekonomiczny. Szczegóły przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 6. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

wynagrodzenia i pochodne

2025-2041

25,00%

25,00%

50,00%

inne

2025-2041

0,00%

100,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Dodatkowo, w prognozie WPF uwzględniono również koszty obsługi zobowiązania planowanego do zaciągnięcia.

Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2024 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu. W 2024 r. w budżecie Gminy Kąty Wrocławskie wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 81 056 498,31 zł, co stanowi zmianę w stosunku do  planowanego wykonania na koniec 2023 r. o kwotę 6 871 171,54 zł. W latach 2025-2041 dokonano indeksacji wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oparciu o wagi wskaźników makroekonomicznych, zgodnie z wartościami przedstawionymi w tabeli powyżej.

Pozostałe wydatki bieżące zostały skalkulowane w oparciu o indeksację o wskaźniki inflacji i PKB, zgodnie z założeniami przedstawionymi w tabeli nr 4.

3.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kąty Wrocławskie na lata 2024-2041. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak, aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków. Oprócz przedsięwzięć przewidzianych w WPF zaplanowano niezbędne wydatki, takie jak: dotacje celowe dla JST wynikające z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, wydatki na pozyskanie gruntów pod inwestycje drogowe itp.

4.   Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków.

W budżecie na 2024 r. zaplanowano ujemną różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami budżetowymi. Wynik budżetu planuje się na poziomie -24 928 872,26 zł, a jego pokrycie planuje się z:

·kredytów, pożyczek lub papierów wartościowych – 13 151 336,00 zł;

·nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych – 980 000,00 zł;

·wolnych środków – 10 797 536,26 zł.

Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. W całym prognozowanym okresie utrzymana została relacja z art. 242 (brak deficytu bieżącego).

Tabela 7. Wynik budżetu Gminy Kąty Wrocławskie

Rok

Dochody [zł]

Wydatki [zł]

Wynik budżetu [zł]

2024

266 046 816,54

290 975 688,80

-24 928 872,26

2025

234 576 388,00

230 816 872,00

3 759 516,00

2026

239 852 961,00

227 315 045,00

12 537 916,00

2027

245 849 285,00

234 779 769,00

11 069 516,00

2028

252 733 065,00

244 038 549,00

8 694 516,00

2029

259 304 125,00

251 109 609,00

8 194 516,00

2030

265 786 728,00

260 192 212,00

5 594 516,00

2031

272 165 609,00

266 171 093,00

5 994 516,00

2032

278 425 418,00

272 430 902,00

5 994 516,00

2033

284 829 202,00

278 634 686,00

6 194 516,00

2034

291 380 273,00

285 185 757,00

6 194 516,00

2035

298 082 018,00

291 887 502,00

6 194 516,00

2036

304 639 822,00

300 045 306,00

4 594 516,00

2037

310 732 619,00

305 738 103,00

4 994 516,00

2038

316 636 539,00

311 278 111,00

5 358 428,00

2039

322 652 634,00

319 852 634,00

2 800 000,00

2040

328 460 381,00

325 660 381,00

2 800 000,00

2041

333 715 747,00

330 915 747,00

2 800 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

5. Przychody

W okresie objętym prognozą zaplanowano przychody budżetowe.

W roku budżetowym przychody zaplanowano na poziomie 37 313 672,26 zł. Przychody Gminy Kąty Wrocławskie w 2024 r. obejmują:

1. kredyty, pożyczki lub emisję papierów wartościowych – 25 387 136,00 zł;

2. nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych – 980 000,00 zł;

3. wolne środki pozostające z rozliczenia lat poprzednich – 10 797 536,26 zł;

4. spłaty udzielonych pożyczek – 149 000,00 zł.

6. Kwota długu i rozchody

W roku budżetowym oraz w okresie prognozy planuje się rozchody budżetowe. Rozchody Gminy Kąty Wrocławskie obejmują spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych.

W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Kąty Wrocławskie zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.

Spłatę zobowiązania planowanego do zaciągnięcia ujęto w latach 2025-2041. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie planowane”.

Tabela 8. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Kąty Wrocławskie

Rok

Zobowiązanie historyczne [zł]

Zobowiązanie planowane [zł]

Zobowiązania razem [zł]

2024

12 384 800,00

0,00

12 384 800,00

2025

13 269 516,00

500 000,00

13 769 516,00

2026

11 337 916,00

1 200 000,00

12 537 916,00

2027

9 869 516,00

1 200 000,00

11 069 516,00

2028

7 494 516,00

1 200 000,00

8 694 516,00

2029

6 994 516,00

1 200 000,00

8 194 516,00

2030

4 394 516,00

1 200 000,00

5 594 516,00

2031

4 794 516,00

1 200 000,00

5 994 516,00

2032

4 794 516,00

1 200 000,00

5 994 516,00

2033

4 994 516,00

1 200 000,00

6 194 516,00

2034

4 994 516,00

1 200 000,00

6 194 516,00

2035

4 994 516,00

1 200 000,00

6 194 516,00

2036

3 394 516,00

1 200 000,00

4 594 516,00

2037

3 394 516,00

1 600 000,00

4 994 516,00

2038

3 058 428,00

2 300 000,00

5 358 428,00

2039

0,00

2 800 000,00

2 800 000,00

2040

0,00

2 800 000,00

2 800 000,00

2041

0,00

2 800 000,00

2 800 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

 Na koniec 2024 roku kwotę długu planuje się na poziomie 107 780 536,00 zł. W stosunku do dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych, nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego, planowana kwota długu na koniec 2024 roku wyniesie 49,91 %, a na koniec 2025 roku 44,07 %.

7. Relacja z art. 242 ustawy o finansach publicznych

W budżecie na 2024 rok zaplanowano dodatnią różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi. W związku z powyższym Gmina Kąty Wrocławskie zachowuje relację określoną w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Tabela 9. Wynik budżetu bieżącego Gminy Kąty Wrocławskie.

Rok

Dochody bieżące [zł]

Wydatki bieżące [zł]

Wynik budżetu bieżącego [zł]

Wynik budżetu bieżącego, skorygowany o środki [zł]

2024

227 343 190,58

207 313 239,17

20 029 951,41

32 534 517,74

2025

232 641 088,00

218 093 306,00

14 547 782,00

18 557 782,00

2026

239 852 961,00

224 074 709,00

15 778 252,00

15 778 252,00

2027

245 849 285,00

228 923 897,00

16 925 388,00

16 925 388,00

2028

252 733 065,00

234 033 108,00

18 699 957,00

18 699 957,00

2029

259 304 125,00

239 330 823,00

19 973 302,00

19 973 302,00

2030

265 786 728,00

244 847 428,00

20 939 300,00

20 939 300,00

2031

272 165 609,00

250 509 460,00

21 656 149,00

21 656 149,00

2032

278 425 418,00

256 284 441,00

22 140 977,00

22 140 977,00

2033

284 829 202,00

262 205 510,00

22 623 692,00

22 623 692,00

2034

291 380 273,00

268 276 443,00

23 103 830,00

23 103 830,00

2035

298 082 018,00

274 454 612,00

23 627 406,00

23 627 406,00

2036

304 639 822,00

280 816 239,00

23 823 583,00

23 823 583,00

2037

310 732 619,00

287 324 499,00

23 408 120,00

23 408 120,00

2038

316 636 539,00

293 940 855,00

22 695 684,00

22 695 684,00

2039

322 652 634,00

300 743 477,00

21 909 157,00

21 909 157,00

2040

328 460 381,00

307 758 814,00

20 701 567,00

20 701 567,00

2041

333 715 747,00

314 886 131,00

18 829 616,00

18 829 616,00

8. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Informację na temat kształtowania się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych w okresie prognozy Gminy Kąty Wrocławskie przedstawiono w tabeli poniżej:

Tabela 10. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp

Rok

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po 3 kwartale)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

2024

8,90%

24,40%

TAK

24,51%

TAK

2025

8,93%

22,15%

TAK

22,26%

TAK

2026

7,92%

18,99%

TAK

19,10%

TAK

2027

6,80%

16,86%

TAK

16,97%

TAK

2028

5,39%

14,44%

TAK

14,54%

TAK

2029

4,84%

11,42%

TAK

11,53%

TAK

2030

3,54%

9,73%

TAK

9,83%

TAK

2031

3,47%

9,86%

TAK

9,86%

TAK

2032

3,26%

9,43%

TAK

9,43%

TAK

2033

3,13%

9,44%

TAK

9,44%

TAK

2034

2,92%

9,41%

TAK

9,41%

TAK

2035

2,72%

9,37%

TAK

9,37%

TAK

2036

2,01%

9,27%

TAK

9,27%

TAK

2037

2,01%

9,13%

TAK

9,13%

TAK

2038

1,98%

8,93%

TAK

8,93%

TAK

2039

1,04%

8,68%

TAK

8,68%

TAK

2040

0,97%

8,38%

TAK

8,38%

TAK

2041

0,90%

8,02%

TAK

8,02%

TAK

Źródło: Opracowanie własne.

Obraz w treści dokumentu

 Dane w tabeli powyżej wskazują, że w całym okresie prognozy Gmina Kąty Wrocławskie spełnia relację o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Spełnienie dotyczy zarówno relacji obliczonej na podstawie planu na dzień 30.09.2023 r. jak i w oparciu o kolumnę „przewidywane wykonanie 2023”.

Sytuacja finansowa Gminy Kąty Wrocławskie jest stabilna. Gmina terminowo reguluje swoje zobowiązania, a w całym okresie prognozy zachowana zostanie zarówno nadwyżka bieżąca (art. 242), jak i relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Pogorszenie się sytuacji w porównaniu do lat poprzednich wynika głównie z bardzo dużego wzrostu stawki WIBOR, co skutkuje znacznym wzrostem wydatków na obsługę długu. Gmina realizuje tylko rozpoczęte inwestycje i nie planuje nowych do czasu stabilizacji rynku finansowego.

W załączniku nr 2 wykazano przedsięwzięcia do realizacji w latach 2024-2035

1.1 – wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych: Limit wydatków 0 zł.

1.2 – wydatki na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego: Limit wydatków 0 zł.

1.3 – wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2)

1.3.1 - wydatki bieżące

1.3.1.1 – Umowy na zmiany planów zagospodarowania przestrzennego gminy

Rozwój gospodarczy gminy - Plany miejscowe stanowią podstawę planowania przestrzennego    w gminie. Ustanawiają przepisy powszechnie obowiązujące na danym terenie, będące podstawę wydawania decyzji administracyjnych. W planach miejscowych dokonuje się również zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele  nierolnicze i nieleśne. Jednym z podstawowych dokumentów planistycznych jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten sporządza się dla całego obszaru gminy. Określa on w sposób ogólny politykę przestrzenną i lokalne zasady zagospodarowania. Jest dokumentem kreującym politykę przestrzenną gminy.

Łączne nakłady wynoszą 575 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 217 000,00 zł, w 2025 r. – 100 000,00 zł. Limit zobowiązań – 317 000,00 zł.

1.3.1.2 – Zimowe utrzymanie dróg na terenie miasta i gminy Kąty Wrocławskie – Utrzymanie przejezdności bezpieczeństwa dróg

Zadaniem objęte zostaną drogi publiczne gminne na terenie wszystkich miejscowości i ulice w mieście Kąty Wrocławskie w latach 2024 - 2025. Zakres prac utrzymaniowych obejmuje odśnieżenie jezdni i uszorstnienie (posypanie)  nawierzchni jezdni mieszkanką piaskowo-solną (4%).

Łączne nakłady finansowe wynoszą 1 150 000,00 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 550 000,00 zł, limit na 2025 r. wynosi 600 000,00 zł. Limit zobowiązań wynosi 1 150 000,00 zł.

1.3.1.3  Autobusowy publiczny transport zbiorowy

Zaplanowano i zabezpieczono środki finansowe na dotację celową na pomoc finansową udzieloną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących w zakresie kursowania linii strefowych 9xx organizowanych przez Gminę Wrocław w ramach wspólnej komunikacji zbiorowej na terenie Gminy Kąty Wrocławskie i miasta Wrocławia realizowanych przez Dolnośląskie Linie Autobusowe. Zadanie realizowane jest na podstawie Porozumienia zawartego w dniu 8 sierpnia 2023 r. we Wrocławiu pomiędzy Gminą Wrocław a Gminą Kąty Wrocławskie. Przewoźnikiem są Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. LINIE STREFOWE/AGLOMERACYJNE (9xx, ) (razem 4 000 000 zł na 2024 r.).

Dodatkowo zaplanowano i zabezpieczono środki na pokrycie kosztów świadczenia usług przewozowych oraz opieki (na wybranych kursach) w Gminnej Komunikacji Autobusowej organizowanej przez Gminę Kąty Wrocławskie w ramach linii szkolno-dowozowych na podstawie zawartej umowy Nr. ZP.272.35.2023 z dnia 23.08.2023 r. Łączna liczba linii wynosi 11, o następujących numerach: 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 88, 89, 90,91, które kursują w dni robocze od poniedziałku do piątku oraz w dni nauki szkolnej. Przewoźnikiem jest firma Auto Serwis Krzysztof Kowal, (razem 4 971 829,24 zł na 2024 r.)

Przewidywany koszt w 2024 r. wyniesie 8 974 829,24 zł. Wzrost wydatków na lokalny transport zbiorowy podyktowany jest koniecznością rocznej waloryzacji stawek za wozokilometr.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 26 974 829,24 zł. Limit wydatków w  2024 r.- 8 974 829,24 zł, w 2025 r. – 9 000 000,00 zł, w 2026 r. – 9 000 000,00 zł. Limit zobowiązań wynosi 26 974 829,24 zł.

1.3.1.4  Remonty cząstkowe masą bitumiczną dróg gminnych asfaltowych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Łączne nakłady wnoszą 1 000 000 zł; Limit wydatków w roku 2024 - 500 000 zł. w roku 2025 - 500 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 1 000 000,00;

1.3.1.5  Remonty dróg gminnych asfaltowych na terenie gminy Kąty Wrocławskie w technologii PATCHER

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 270 000 zł; Limit wydatków w roku 2024 - 135 000 zł. w roku 2025 - 135 000 zł. ;

1.3.1.6  Prace samojezdną ładowarką o pojemności łyżki  1,2 - 1,5  m3, na zlecenie Gminy Kąty Wrocławskie – Poprawa stanu dróg gminnych

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 120 000 zł; Limit wydatków w roku 2024 - 60 000 zł. w roku 2025 - 60 000 zł.;

1.3.1.7  Prace równiarką drogową na zlecenie Gminy Kąty Wrocławskie

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 200 000 zł;  Limit wydatków w roku 2024 - 100 000 zł. w roku 2025 - 100 000 zł.;

1.3.1.8  Zakup kruszyw drogowych wraz z ich transportem, na teren dróg gminnych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 380 000 zł; Limit wydatków w roku 2024 - 190 000 zł. w roku 2025 - 190 000 zł.

1.3.1.9  Utrzymanie abonamentu telefonicznego telefonii internetowej VOiP w UMiG Kąty Wrocławskie

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 31 119 zł; Limit wydatków w roku 2024 - 10 332 zł., w roku 2025 – 6 888 zł.

1.3.1.10  Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego

Łączne nakłady finansowe i limit zobowiązań wnosi 163 997,42 zł; Limit wydatków w 2024 r. – 31 200 zł; w roku 2025 – 31 980,00 zł, w roku 2026 – 32 779,50, w roku 2027 - 33 598,97 zł, w roku 2028 – 34 438,95 zł.

1.3.1.11 - Współpraca przy realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia

Łączne nakłady wynoszą 128 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 10 000,00 zł, od 2025 do 2035 r. – po

10 000,00 zł. Limit zobowiązań – 120 000,00 zł.

1.3.1.12 - Przyłączenia obiektów gminnych do sieci elektroenergetycznej

W przedsięwzięciu tym przewidziano środki na opłaty za przyłączenie do sieci energetycznej i wydanie warunków technicznych.

Łączne nakłady wynoszą 12 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 6 000,00 zł, w 2025 – 6 000,00 zł. Limit zobowiązań – 12 000,00 zł.

1.3.1.13 Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie –Stworzenie systemu odbioru odpadów komunalnych.

W ramach tego zadania realizowana będzie usługa na odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy;

Łączne nakłady wynoszą 70 080 000,00 zł; Limit wydatków w 2024 r. – 16 520 000 zł, w 2025 r - 17 120 000 zł, w 2026 r - 17 820 000 zł, w 2027 r - 18 620 000 zł. Limit zobowiązań – 70 080 000,00 zł.

1.3.1.14 - Utrzymanie abonamentu dla Internetu do gminnej sieci Hot-Spot

Środki zabezpieczono dla utrzymania abonamentu internetowego do gminnej sieci Hot – Spot.

Łączne nakłady wynoszą 23 276,70 zł, limit wydatków w 2024 r. – 7 549,20 zł, w 2025 r. – 7 549,20 zł, w 2026 r. – 3 145,50 zł. Limit zobowiązań – 18 243,90 zł.

1.3.2 wydatki majątkowe

1.3.2.1 – Projekty - Utworzenie zbioru zadań inwestycyjnych, ustalenie wysokości  nakładów do ich  realizacji oraz źródeł finansowania

Utworzenie zbioru zadań inwestycyjnych, ustalenie wysokości nakładów do ich realizacji oraz źródeł finansowania. Planowane jest przygotowywanie projektów dla zadań inwestycyjnych przewidywanych do realizacji w kolejnych latach.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 1 750 000 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 1 250 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 500 000,00 zł. Limit zobowiązań – 1 750 000 zł.

1.3.2.2  - Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: Cesarzowice, Gądów, Nowa Wieś Wrocławska – Poprawa stanu środowiska wodno - gruntowego

W ramach realizacji przedsięwzięcia planowane jest wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej w układzie grawitacyjno – ciśnieniowym wraz z przepompowniami i niezbędną armaturą w miejscowościach: Cesarzowice oraz Gądów. W ramach realizacji przedsięwzięcia zaplanowano budowę ok. 9 km kanalizacji grawitacyjnej, ok 3,3 km kanalizacji tłocznej oraz 4 przepompowni ścieków sanitarnych wraz z niezbędną armaturą oraz przyłączami wody i prądu. Wybudowanych zostanie ok. 150 przyłączy kanalizacyjnych. Odtworzone zostaną nawierzchnie dróg stosownie do potrzeb. Ścieki będą przepompowywane do istniejącej kanalizacji sanitarnej w Zabrodziu.

Na realizację przedsięwzięcia w budżecie gminy na 2024 r. zaplanowano kwotę 13 925 000,00 zł.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 30 449 819,41 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 13 925 000,00 zł, limit wydatków na 2025 r. wynosi 500 000 zł, a na 2026 r. 500 000 zł. Limit zobowiązań wynosi 14 925 000,00 zł.

1.3.2.3    Budowa oświetlenia i wykonanie projektów

W celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców oraz poprawy warunków użytkowania dróg publicznych planuje się rozbudowę oświetlenia drogowego na terenie miasta i gminy. Planuje się również wymianę i uzupełnienie oświetlenia w miejscach, gdzie wymagają tego warunki lokalne. Oświetlenie realizowane będzie głównie poprzez budowę nowego energooszczędnego oświetlenia LED. W pierwszej kolejności realizowane będą zadania na które Gmina posiada opracowaną dokumentację projektową.

Limit zobowiązań wynosi 1 600 000,00 zł; Limit wydatków w 2024 r. – 800 000,00 zł , w 2025 r. - 800 000 zł.

1.3.2.4 - Budowa remizy OSP w Gniechowicach

W ramach przedsięwzięcia w 2024 r. planuje się sfinalizowanie opracowania dokumentacji projektowej na budowę remizy z uwagi na konieczność zmiany MPZP. Po uzyskaniu decyzji pozwolenia na budowę planuje się wyłonienie wykonawcy robót wraz z rozpoczęciem robót. Na powyższy cel zaplanowano w budżecie na 2024 r. kwotę: 1 500 000,00 zł.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 3 150 000 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 1 500 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 1 600 000 zł. Limit zobowiązań - 3 100 000 zł.

1.3.2.5 – Dotacje na realizację przedsięwzięć w ramach programu "Ciepłe Mieszkanie"

Łączne nakłady wynoszą 1 725 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 575 000,00 zł, limit wydatków w 2025 r. wynosi 575 000,00 zł. Limit zobowiązań – 1 150 000,00 zł.

1.3.2.6 – Budowa świetlicy wiejskiej w Krzeptowie – Poprawa infrastruktury wiejskiej

Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji w latach 2024 – 2025. W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę budynku świetlicy na podstawie adaptacji projektu świetlicy wiejskiej w Sadkowie. Budynek zaprojektowano jako wolnostojący niepodpiwniczony z dachem stromym dwuspadowym w którym przewidziano następujące pomieszczenia: wiatrołap, korytarz, szatnia, wc damskie/męskie/NPS, podgrzewalnia posiłków, sala zajęć, świetlica, pomieszczenie gospodarcze oraz techniczne. Powierzchnia użytkowa: 172,9 m2. Przewidziano także parking na 7 miejsc.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 3 296 580 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 1 630 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 1 630 000 zł. Limit zobowiązań - 3 260 000 zł.

1.3.2.7  - Budowa kanalizacji sanitarnej w m. Pełcznica – Poprawa infrastruktury kanalizacyjnej

Przedsięwzięcie przewidziane do realizacji na lata 2024 – 2025. W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Pełcznica w systemie grawitacyjno tłocznym z odprowadzeniem ścieków do istniejącego systemu kanalizacyjnego w Kątach Wrocławskich. W ramach przedsięwzięcia zostaną również wykonane przepompownie ścieków wraz ogrodzeniem i z zagospodarowaniem terenu, przyłączami wody oraz zasilania, odtworzone tereny oraz nawierzchnie dróg po wykonanych pracach budowlanych.

Łączne nakłady finansowe wynoszą 10 197 000,00 zł. Limit wydatków na 2024 r. wynosi 5 415 000 zł, limit na 2025 r. wynosi 4 782 000 zł. Limit zobowiązań – 10 197 000 zł.

1.3.2.8 – Dotacja dla Parafii Rzymskokatolickiej Pw. Piotra i Pawła w Kątach Wrocławskich - "Renowacja ściany nawy i prezbiterium kościoła Pw. Św. Mikołaja w Pełcznicy wraz z kontynuacją prac konserwatorskich przy zabytkowym wyposażeniu" - Renowacja zabytków

Łączne nakłady wynoszą 1 050 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 525 000,00 zł, w 2025 r. – 525 000,00 zł.  Limit zobowiązań – 1 050 000,00 zł.

Przedsięwzięcie uzyskało dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

1.3.2.9 – Dotacja dla Parafii Rzymskokatolickiej Pw. Wniebowstąpienia Pana Jezusa w Jaszkotlu - "Konserwacja ratunkowa ołtarza głównego z 1700 r. z kościoła Pw. Wniebowstąpienia Pana Jezusa" - Renowacja zabytków

Łączne nakłady wynoszą 270 600,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 135 300,00 zł, w 2025 r. – 135 300,00 zł. Limit zobowiązań – 270 600,00 zł.

1.3.2.10 – Modernizacja gminnego oświetlenia drogowego

Modernizacja gminnego oświetlenia drogowego polegać będzie na wymianie gminnych ok. 300 opraw sodowych na nowe energooszczędne oprawy w technologii LED.  Dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – edycja dziewiąta „Rozświetlamy Polskę”.

Łączne nakłady wynoszą 250 000,00 zł, limit wydatków w 2024 r. – 200 000,00 zł, w 2025 r. – 50 000,00 zł. Limit zobowiązań –250 000,00 zł.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
LXXIII-908-23 (PDF, 4.41Mb) 2023-12-29 08:32:26 7
wyniki glosowania 908 (PDF, 18.65Kb) 2023-12-29 08:32:26 1
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Rada Miejska

Data wytworzenia:
19 gru 2023

Osoba dodająca informacje

Magdalena Olszewska-Pawlik

Data publikacji:
29 gru 2023, godz. 08:32

Osoba aktualizująca informacje

Magdalena Olszewska-Pawlik

Data aktualizacji:
29 gru 2023, godz. 08:32