Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie

Uchwała z dnia 18 marca 2021 r.

Projekt

 

z dnia  18 marca 2021 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

 

Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 18 marca 2021 r.

w sprawie w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala co następuje:

§ 1. W Uchwale nr XLV/585/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 r. w sprawie Statutu Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. Urz. Woj. Doln. Z 2018 r. poz. 4737) zmienionej Uchwałą nr II/2/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2018 r. poz. 6273), Uchwałą nr XIII/195/19 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 października 2019 r. w sprawie podziału sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce na sołectwo Wszemiłowice i sołectwo Jurczyce oraz uchylenia statutu sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce (Dz. U. Woj. Doln. z 2019 r. poz. 6081), Uchwałą nr XXVIII/435/20 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2020 r. poz. 7144) oraz Uchwałą nr  XXXI/455/21 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 28 stycznia 2021 r. w sprawie zmiany granic Sołectwa Sadków – Sadkówek i Sołectwa Sośnica – Różaniec poprzez odłączenie miejscowości Sadkówek od Sołectwa Sadków – Sadkówek i przyłączenie jej do Sołectwa Sośnica – Różaniec oraz zmiany statutów tych sołectw i zmiany Statutu Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. U. Woj. Doln. z 2021 r. poz. 727) wprowadza się następujące zmiany:

1) zmienia się § 24 ust. 4 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie:  „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem.”;

2) zmienia się § 38 ust. 3 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.”;

3) zmienia się § 39 w ten sposób, że otrzymuj on nowe brzmienie: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”;

4) zmienia się § 48 ust. 2 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.”;

5) zmienia się w § 57 ust. 1 w ten sposób, że otrzymuje on nowe brzmienie: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał oraz je przechowuje”

6) w  § 29 uchyla się ust. 4;

7) w § 35 w ust. 1 uchyla się pkt 1;

8) w § 45 uchyla się ust. 1;

9) uchyla się§ 46;

10) uchyla się § 47;

11) w § uchyla się  48 ust. 1;

12) w § 61 uchyla się ust. 5;

13) w § 118 w  ust. 1 uchyla się pkt 1.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej


Anna Skórczak

 

 

uzasadnienie

Stosownie do regulacji ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) o ustroju Gminy stanowi jej statut, którego uchwalenie należy do wyłącznej właściwości rady gminy. 

Statut określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy, a także zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych Gminy, zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich, zasady i tryb działania komisji rewizyjnej, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy, zasady działania klubów radnych, zasady udziału przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych w pracach rady gminy, uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.

Z sesji Rady Miejskiej Statut przewiduje obowiązek sporządzania protokołu. Jednakże mając na uwadze art. 20 ust. 1b powyższej ustawy, który wskazuje, że obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, a następnie nagrania te są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty, zaistniała potrzeba rozważenia zasadności jednoczesnego sporządzania protokołu i rejestracji sesji. W konsekwencji powyższego zasadnym jest dokonanie takiej zmiany zapisów Statutu, która umożliwi niesporządzanie protokołu z sesji Rady Miejskiej.

Wobec powyższego w Uchwale nr XLV/585/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 r. w sprawie Statutu Gminy Kąty Wrocławskie zmienionej Uchwałą nr II/2/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Kąty            Wrocławskie, Uchwałą nr XIII/195/19 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 24 października 2019 r. w sprawie podziału sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce na sołectwo Wszemiłowice i sołectwo Jurczyce oraz uchylenia statutu sołectwa Wszemiłowice – Jurczyce, Uchwałą nr XXVIII/435/20 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie zmiany w Statucie Gminy Kąty Wrocławskie oraz Uchwałą nr  XXXI/455/21 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 28 stycznia 2021 r. w   sprawie zmiany granic Sołectwa Sadków – Sadkówek i Sołectwa Sośnica – Różaniec poprzez odłączenie miejscowości Sadkówek od Sołectwa Sadków – Sadkówek i przyłączenie jej do Sołectwa Sośnica –   Różaniec oraz zmiany statutów tych sołectw i zmiany Statutu Gminy Kąty Wrocławskie,  dokonano następujących zmian mających na celu wyeliminowanie ze Statutu przepisów dotyczących protokołu sesji Rady Miejskiej:

  1. zmieniono § 24 ust. 4 nadając mu nowe brzmienie:  „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem.”, w związku z wykreśleniem zdania „Fakt ten jest odnotowywany w protokole z obrad sesji.”. Poprzednie brzmienie tego ustępu było następujące: „W przypadku konieczności opuszczenia obrad Rady w czasie sesji, Przewodniczący Rady wskazuje imiennie jednego z Wiceprzewodniczących Rady do prowadzenia dalszej części obrad. W razie niewskazania to zadanie jest wykonywane przez Wiceprzewodniczącego starszego wiekiem. Fakt ten jest odnotowywany w protokole z obrad sesji.”;
  2. zmieniono § 38 ust. 3 nadając mu nowe brzmienie: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.”. Poprzednie brzmienie tego ustępu był następujące: „Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.”;
  3. zmieniono § 39 nadając mu nowe brzmienie: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”. Poprzednie brzmienie było następujące: „Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie Radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.”;
  4. zmieniono § 48 ust. 2 nadając mu nowe brzmienie: nowe brzmienie: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.”. Poprzednie brzmienie  tego ustępu było następujące: „Odpisy uchwał z sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji. Odpis protokołu sesji Przewodniczący doręcza Burmistrzowi i Radnym w ciągu 10 dni od skończenia sesji”;
  5.  zmieniono § 57 ust. 1 nadając mu nowe brzmienie: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał oraz je przechowuje”. Poprzednie brzmienie tego ustępu było następujące: „Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.”.

 

Ponadto, ze względu na uchylenie obowiązku protokołowania obrad:

 

  1. uchylono § 29 ust. 4, który brzmiał: „Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.”;
  2. uchylono § 35 ust. 1 pkt 1, który to punkt wskazywał, że porządek obrad obejmuje w szczególności: „1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji”;
  3.  uchylono § 45 ust. 1, który brzmiał: „Pracownicy wymienieni w § 21 sporządzają z każdej sesji protokół.”;
  4. uchylono § 46, który brzmiał: „§ 46. 1. Protokół sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: "za", "przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,

8) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.”;

  1. uchylono § 47, który brzmiał: „W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania z przebiegu sesji.”;
  2. uchylono § 48 ust. 1, który to ustęp brzmiał: „Do protokołu dołącza się listę obecności radnych na początku oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.”;
  3. uchylono 61 ust. 5, który brzmiał: „Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.”;
  4. uchylono § 118 ust. 1 pkt 1, który brzmiał: „Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności: protokoły sesji,” (pkt 1).

 

Dzięki zaproponowanym zmianom nie będzie potrzeby sporządzania protokołu sesji Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich, a jej przebieg rejestrowany będzie tylko w materiale audiowizualnym, który w myśl przepisu art. 19 ustawy o dostępie do informacji publicznej będzie sporządzany i udostępniany zamiast protokołów sesji.  

 

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
zmiany statutu Gminy.pdf (PDF, 243.56Kb) 2021-03-18 16:56:57 29
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Alicja Sawoniewicz

Data wytworzenia:
18 mar 2021

Osoba dodająca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data publikacji:
18 mar 2021, godz. 16:14

Osoba aktualizująca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data aktualizacji:
18 mar 2021, godz. 16:56