Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprawie pozostawienie petycji wniesionej przez grupę podmiotów - mieszkańców Smolca w dniu 13 maja 2019 r. bez rozpatrzenia

Uchwała z dnia 21 maja 2019 r.

Projekt

 

z dnia 21 maja 2019 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

 

Uchwała Nr ....................
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 21 maja 2019 r.

w sprawie pozostawienia petycji wniesionej prze grupę podmiotów – Mieszkańców Smolca w dniu 13 maja 2019 r. bez rozpatrzenia

Na podstawie art.18b ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r. poz. 506), art. 7 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 2 pkt 1) i 2) i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U z 2018 r. poz. 870 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Petycję Mieszkańców Smolca w przedmiocie interwencji w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich, wniesioną do Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich w dniu 13 maja 2019 r. pozostawia się bez rozpatrzenia.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej


Grzegorz Pacyna

 

 

uzasadnienie

W dniu 13 maja 2019 r. do Biura Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich wpłynęła petycja Mieszkańców Smolca, adresowana do każdego Radnego z osobna. Jedynym oznaczeniem podmiotu wnoszącego petycję jest adnotacja pod jej treścią: „Z poważaniem Zaniepokojeni Mieszkańcy”. Grupa podmiotów wnoszących petycję zwróciła się o interwencję w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Kątach Wrocławskich” Petycja nie została podpisana, nie zawiera wskazania podmiotu reprezentującego Mieszkańców Smolca, ani adresu do korespondencji. Danych tych nie sposób też doszukać się na kopertach, w których umieszczona była petycja – petycja została bowiem nadana listami zwykłymi.

 

Podstawę prawną niniejszej uchwały stanowi ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach. Analizując ustawy o petycjach wskazuje, że w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wniesione pismo jest petycją i czy organ, do którego ją wniesiono jest właściwy do załatwienia sprawy (art. 2 ust. 3 w związku art. 3 i art. 6 ustawy o petycjach). Zgodnie z art. 3 ustawy o petycjach o tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. W tym wypadku podstawą winien być art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach, a więc przepis, który wprawdzie przykładowo, ale reguluje przedmiot żądania petycji. Z powołanej normy wynika, że przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Analizując treść wniesionego pisma należy stwierdzić, że zawiera ono żądanie, które może być przedmiotem petycji. Kwestia zatrudnienia pracowników kultury nie leży co prawda w gestii Rady Miejskiej, jednak prośbę o interwencję można odczytać jako wniosek o wszczęcie kontroli, co pozostaje w zakresie kompetencji Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.

 

Następną czynnością jakiej należało dokonać w przedmiotowej sprawie to formalne badanie złożonej petycji. W tym wypadku uczyniono to w zgodzie z art. 4 ustawy o petycjach, przy uwzględnieniu faktu, że petycja została wniesiona w formie pisemnej. W świetle art. 4 ust. 2 ustawy o petycjach petycja powinna zawierać: 1) oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję, 2) wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów, 3) oznaczenie adresata petycji, 4) wskazanie przedmiotu petycji.

 

Zgodnie art. 4 ust. 4 ustawy o petycjach - petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów - przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję.

 

Przechodząc do oceny spełnienia warunków formalnych złożonej w sprawie pisemnej petycji należy stwierdzić, że została ona wniesiona przez grupę podmiotów – osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy o petycjach - petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów.

 

 

Mając na uwadze powyższe regulacje stwierdza się, że wniesiona petycja nie spełnia trzech warunków:

1) nie zawiera oznaczenia osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o petycjach,

2) nie zawiera oznaczenia miejsca zamieszkania podmiotów wnoszących petycję oraz adresu do korespondencji, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o petycjach;

3) nie została podpisana .

 

 

W związku z tym, w sprawie zastosowanie znajduje przepis art. 7 ustawy o petycjach regulujący skutki stwierdzenia braków formalnych petycji. Jeżeli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy o petycjach pozostawia się ją bez rozpatrzenia. Konkludując, złożona petycja nie zawiera oznaczenia osoby reprezentującej grupę podmiotów wnoszących petycję oraz adresu do korespondencji, a więc ma braki nieusuwalne (w razie ich stwierdzenia nie ma zastosowania procedura wezwania do uzupełnienia braków). Oznacza to, że nie spełnia wymogów określonych w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o petycjach i dlatego na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o petycjach należy pozostawić ją bez rozpatrzenia.

 

Jako że w myśl przepisu art. 18b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji, a nadto w myśl przepisu art. 9 ust. 2 ustawy o petycjach petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ, Rada Miejska w Kątach Wrocławskich podjęła niniejszą uchwałę.

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
pozostawienie petycji bez rozpatrzenia.pdf (PDF, 195.75Kb) 2019-05-21 14:19:21 78
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Data wytworzenia:
21 maj 2019

Osoba dodająca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data publikacji:
21 maj 2019, godz. 14:19

Osoba aktualizująca informacje

Alicja Sawoniewicz

Data aktualizacji:
21 maj 2019, godz. 14:19