Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała nr XV/138/2025 w sprawie nadania statutu sołectwu Smolec-Osiedle Jarzębinowe.

Uchwała Nr XV/138/2025 z dnia 29 maja 2025 r.

Uchwała Nr XV/138/2025
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich

z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie nadania statutu sołectwu Smolec-Osiedle Jarzębinowe

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1 i 3  i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.) oraz § 4 ust. 3 i § 8 ust. 1 Statutu Gminy Kąty Wrocławskie przyjętego Uchwałą nr XLV/585/18 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 września 2018 roku w sprawie Statutu Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. Urz. Woj. Doln. z 2018 r., poz. 4738 z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, Rada Miejska w Kątach Wrocławskich uchwala, co następuje:

STATUT SOŁECTWA SMOLEC – OSIEDLE JARZĘBINOWE

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Sołectwo Smolec – Osiedle Jarzębinowe obejmuje swym zasięgiem zaznaczony na mapie sytuacyjnej, stanowiącej załącznik do niniejszego Statutu, obszar następujących ulic w miejscowości Smolec położonej w Gminie Kąty Wrocławskie: Wrocławska strona parzysta i numer 5; Chłopska strona parzysta, numery od 30 do 46; Irysowa; Miętowa; Łąkowa; Makowa; Dereniowa; Rdestowa; Jaworowa; Łubinowa; Jarzębinowa; Hebanowa; Jesionowa; Cedrowa; Malachitowa; Cytrynowa.

§ 2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Kąty Wrocławskie.

2) Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Kątach Wrocławskich.

3) Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego Statutu.

4) Statucie – należy przez to rozumieć statut Sołectwa Smolec – Osiedle Jarzębinowe.

5) Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa Smolec – Osiedle Jarzębinowe.

6) Przewodniczącym Rady Sołeckiej – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Sołeckiej Sołectwa Smolec – Osiedle Jarzębinowe.

7) Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa Smolec – Osiedle Jarzębinowe.

8) Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa.

Rozdział 2.
Zakres działania sołectwa

§ 3. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych wspólnoty mieszkańców tego Sołectwa.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy poprzez:

a) inicjowanie działań organów Gminy wiążących się z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb społeczności Sołectwa i jego obszaru,

b) wyrażanie opinii o działalności jednostek organizacyjnych Gminy działających na obszarze Sołectwa i składanie w tym temacie wniosków do organów Gminy,

c) współpracę z komisjami Rady Miejskiej.

3. Działania, o jakich mowa w ust. 2, mogą być podejmowanie jedynie w zakresie spraw określonych niniejszym Statutem.

§ 4. Do zakresu działań Sołectwa należy:

1) występowanie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych Sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości Sołectwa,

2) współpraca z radnymi,

3) współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

4) wspieranie i inspirowanie działań o znaczeniu lokalnym, a zmierzających do poprawy jakości i warunków życia mieszkańców Sołectwa,

5) stymulowanie rozwoju i udział w inicjatywach społecznych, działalności kulturalnej, sportowej na terenie Sołectwa,

6) współpraca z innymi sołectwami Gminy w zakresie wspólnych przedsięwzięć.

Rozdział 3.
Organy Sołectwa i zakresy ich kompetencji

§ 5. 1. Organami sołectwa są Zebranie Wiejskie oraz Sołtys.

2. Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

§ 6. 1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym Sołectwa.

2. Zebranie Wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do Sołectwa.

3. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

a) określanie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa w ramach uprawnień jednostki pomocniczej,

b) określenie przeznaczenia innych składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu,

c) wyrażenie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska wystąpi organ Gminy,

d) podejmowanie uchwał, wyrażanie opinii w sprawach należących do zadań Sołectwa.

§ 7. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami Sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 8. 1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku przez Sołtysa z jego własnej inicjatywy, na wniosek Rady Sołeckiej lub organów Gminy.

2. Sołtys zobowiązany jest również do zwołania Zebrania Wiejskiego na pisemny wniosek 10% osób uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim. W takim przypadku Sołtys zobowiązany jest do zwołania Zebrania Wiejskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

3. O miejscu i terminie Zebrania Wiejskiego Sołtys powiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. W sytuacji, gdy Sołtys nie zwoła Zebrania Wiejskiego będąc do tego zobowiązanym, Burmistrz dokonuje zwołania Zebrania Wiejskiego. Burmistrz może zwołać również Zebranie Wiejskie w każdym innym przypadku, gdy uzna to za konieczne.

5. O miejscu i terminie Zebrania Wiejskiego Burmistrz zawiadamia w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 9. 1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys.

2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania Wiejskiego i gdy nie udzielił upoważnienia żadnemu z członków Rady Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady Sołeckiej przez nie wybrany.

4. W przypadku, gdy Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Burmistrza, przewodniczącego Zebrania wiejskiego wyznacza Burmistrz.

5. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy wzięła w nim udział 1/5 uprawnionych mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu.

6. Jeżeli w Zebraniu Wiejskim nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, organ, który zwołał Zebranie Wiejskie wyznacza jego ponowny termin za 30 minut. Zebranie przeprowadzone w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników.

§ 10. Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:

1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,

2) udzielaniu głosu poza kolejnością,

3) określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców,

4) odebraniu głosu,

5) zamknięciu dyskusji.

§ 11. 1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób w nim uczestniczących.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§ 12. 1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego.

2. Do zadań Sołtysa należy:

a) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania,

b) wykonywanie uchwał Zebrania,

c) gospodarowanie mieniem przekazanym Sołectwu,

d) organizowanie, inspirowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Sołectwa.

§ 13. 1. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

2. Rada Sołecka składa się z trzech do siedmiu osób.

§ 14. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) przygotowywanie Zebrań Wiejskich,

2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,

3) sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,

4) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,

5) współpraca z właściwymi organizacjami w celu wspólnej realizacji zadań,

6) wybór Przewodniczącego Rady Sołeckiej i zastępcy Przewodniczącego.

Rozdział 4.
Zasady i tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 15. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 16. 1. Wybory do organów Sołectwa odbywają się w ciągu dwóch miesięcy przed upływem ich kadencji.

2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej ogłaszane są przez Burmistrza Miasta i Gminy.

3. Zarządzenie Burmistrza w powyższej sprawie podaje się do wiadomości mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 17. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów Sołectwa.

2. Do zadań komisji należy:

a) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) ustaleniu jego wyników,

d) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów (protokół podpisują członkowie komisji).

3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.

4. W przypadku uzyskania przez kandydatów na Sołtysa równej liczby głosów, przeprowadza się ponowne głosowanie z udziałem tylko tych kandydatów. W przypadku ponownego uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów komisja skrutacyjna zarządza przerwę w głosowaniu do 7 dni, wyznaczając jednocześnie nowy termin głosowania. Po przerwie przeprowadza się ponowne głosowanie z udziałem tylko tych kandydatów, którzy otrzymali równą liczbę głosów.

5. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez kandydatów do Rady Sołeckiej, na których oddano najmniejszą liczbę głosów,  przeprowadza się ponowne głosowanie z udziałem tylko tych kandydatów. Ponowne głosowanie przeprowadza się tylko wówczas gdy liczba kandydatów, na których oddano głos przewyższa statutowy skład Rady. W przypadku ponownego uzyskania przez kandydatów równej liczby głosów komisja skrutacyjna zarządza przerwę w głosowaniu do 7 dni, wyznaczając jednocześnie nowy termin głosowania. Po przerwie przeprowadza się ponowne głosowanie z udziałem tylko tych kandydatów, którzy otrzymali równą liczbę głosów.

§ 18. 1. Odwołania Sołtysa, przed upływem kadencji, może zostać dokonane na wniosek:

Zebrania Wiejskiego,

organów Gminy.

2. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa.

3. Odwołanie organów następuje w trybie przewidzianym dla ich wyboru.

4. Mandat Sołtysa i pozostałych członków Rady Sołeckiej wygasa w przypadku:

a) śmierci;

b) zrzeczenia się;

c) utraty prawa wybieralności;

d) odwołania z pełnionej funkcji;

e) zmian w podziale sołectwa, powodujących zniesienie danego sołectwa.

5. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa, Burmistrz ogłasza wybory nowego sołtysa. To samo dotyczy wygaśnięcia mandatu członka Rady Sołeckiej.

Rozdział 5.
Gospodarka finansowa Sołectwa

§ 19. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie Gminy w wysokości określonej przez Radę Miejską.

§ 20. Uchwały w sprawie wydatkowania środków określonych w ust. 1 podejmuje Zebranie Wiejskie.

Rozdział 6.
Nadzór nad działalnością Sołectwa

§ 21. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 22. Rada Miejska i Burmistrz Miasta i Gminy nadzorują działalność organów Sołectwa w zakresie zgodności z prawem na zasadach określonych w Statucie Miasta i Gminy.

§ 23. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania jednostki pomocniczej gminy oraz uczestnictwa w posiedzeniach organów.

§ 24. 1. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.

3. O nieważności uchwały w całości lub części orzeka Rada Miejska.

Rozdział 7.
Przepisy końcowe

§ 25. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie.

§ 26. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej


Anna Skórczak

 

Załącznik do uchwały Nr XV/138/2025
Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich
z dnia 29 maja 2025 r.
Zalacznik1.pdf

 

 

 

uzasadnienie

W związku z koniecznością podziału Sołectwa Smolec – Osiedle Leśne i utworzenia czterech odrębnych sołectw: Smolec – Osiedle Leśne, Smolec – Przylesie, Smolec – Osiedle Dębowe, Smolec – Osiedle Jarzębinowe przeprowadzono konsultacje społeczne wśród mieszkańców Sołectwa dotyczące podziału Sołectwa i jednocześnie treści samych statutów nowo tworzonych sołectw. 

 

Zasady konsultacji Rada Miejska w Kątach Wrocławskich ustaliła odrębną Uchwałą nr IX/78/15 Rady Miejskiej w Kątach Wrocławskich z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Kąty Wrocławskie (Dz. Urz. Woj. Doln. z 2016 r., poz. 4106). Realizując zapisy tej uchwały w dniu 7 marca 2025 r. Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie wydał Zarządzenie Nr 299/2025 w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami Sołectwa Smolec – Osiedle Leśne w sprawie podziału Sołectwa Smolec – Osiedle Leśne i utworzenia czterech odrębnych sołectw: Smolec – Osiedle Leśne, Smolec – Przylesie, Smolec – Osiedle Dębowe, Smolec – Osiedle Jarzębinowe oraz nadania statutów nowo powstałym sołectwom.

 

Konsultacje społeczne projektu uchwały zostały przeprowadzone w dniach 15 – 31 marca 2025 r. Opinie lub uwagi do projektu uchwały można było zgłaszać na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 299/2025 w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie, przesłać drogą listowną na adres Urzędu Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie lub na adres mailowy konsultacje@katywroclawskie.pl.

 

W konsultacjach wzięło udział 13 mieszkańców sołectwa Smolec - Osiedle Leśne. Wyniki  konsultacji społecznych ukształtowały się następująco:

- 10 mieszkańców było za podziałem i nie zgłosiło zastrzeżeń do proponowanych zapisów statutów poszczególnych sołectw;

- 1 mieszkaniec był przeciw podziałowi;

 - 1 mieszkaniec wstrzymał się od głosu;

- 1 mieszkaniec wysłał wiadomość mailową nie zawierającą załącznika przez co nie spełnił wymagań formalnych konsultacji społecznych, popierając jedynie pomysł podziału i mówiąc o problemach społeczności mieszkańców poszczególnych ulic.

 

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

 

Tym samym należy uchwalić statut dla sołectwa powstałego w wyniku podziału Sołectwa Smolec – Osiedle Leśne, tj. Sołectwa Smolec – Osiedle Jarzębinowe.

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
wyniki glosowania 138 (PDF, 421.13Kb) 2025-06-09 12:10:28 5
XV-138-2025 (PDF, 1.22Mb) 2025-06-09 12:18:40 14
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Iwona Tatarek

Data wytworzenia:
09 cze 2025

Osoba dodająca informacje

Iwona Tatarek

Data publikacji:
09 cze 2025, godz. 10:07

Osoba aktualizująca informacje

Iwona Tatarek

Data aktualizacji:
09 cze 2025, godz. 12:18